Prawo i psychologia 2404-P-5-PPSS-PiP
Celem zajęć jest przedstawienie, na konkretnych przykładach, wkładu (lub potencjalnego wkładu) psychologii w podniesienie skuteczności pracy wymiaru sprawiedliwości i służb śledczych. Podczas zajęć omówimy wyniki badań dotyczące m.in. profilowania nieznanych sprawców, fałszywego przyznania się do winy, czynników wpływających na wiarygodność oraz podejmowania decyzji w kontekście sądowym.
Treści tematyczne:
1. Wprowadzenie do P i P: związek prawa i psychologii; źródła i waga współpracy.
2. Kłamstwo i jego wykrywanie
3. Symulowanie objawów zaburzeń poznawczych i jego wyrywanie
4. Zaszczepianie fałszywych wspomnień autobiograficznych i „odzyskane” wspomnienia.
5. Fałszywe przyznanie się do winy.
6. Ocena wiarygodności i czynniki wpływające na wiarygodność.
7. Profilowanie nieznanych sprawców.
8. Ekspert w sądzie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie i zaprezentowanie podczas zajęć referatu na zadany temat; aktywny udział w zajęciach; obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność)
Literatura
Memon, A., Vrij, A. i Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. GWP.
Ackerman, M. J. (2005). Podstawy psychologii sądowej. GWP.
Stanik, J. (2013). Psychologia sądowa. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: