Nowe technologie w badaniach społecznych i środowiskowych (okulografia, VR, AR, drony, GIS)-2 2404-P-5-PPSS-NTBSS2
I. Drony
Zakres tematyczny części dotyczącej dronów:
- Drony a psychologia środowiskowa
- Co to są „drony”, rodzaje dronów
- Przepisy odnośnie uprawnień do używania dronów w zależności od ich parametrów i celów użycia
- Podstawy prawa lotniczego
- Zasady podziału przestrzeni powietrznej
- Procedury operacyjne i Wykonywanie lotów VLOS
- Bezpieczeństwo wykonywania lotów
- Praktyczne wykonywanie lotów VLOS
Zakres tematyczny części dotyczącej dronów:
- Drony a psychologia środowiskowa
- Co to są „drony”, rodzaje dronów
- Przepisy odnośnie uprawnień do używania dronów w zależności od ich parametrów i celów użycia
- Podstawy prawa lotniczego
- Zasady podziału przestrzeni powietrznej
- Procedury operacyjne i Wykonywanie lotów VLOS
- Bezpieczeństwo wykonywania lotów
- Praktyczne wykonywanie lotów VLOS
2. Eye-tracking (podstawy okulografii)
Plan zajęć dotyczący części eyetrackingowej:
- Prezentacja wprowadzająca budowę i obsługę okulografu oraz zasady przygotowania procedury
- Wprowadzenie do projektowania eksperymentu okulograficznego
- Przygotowanie i przeprowadzenie eksperymentu;
- Prezentacja dotycząca wskaźników okoruchowych
- Analiza i wizualizacja zebranych danych,
- Prezentacja raportów
3. Wprowadzenie do wirtualnej rzeczywistości
Przedmiot zajęć: opracowywanie mediów dźwiękowych i wizualnych (ze szczególnym naciskiem na zdjęcia i filmy 360) w badaniach psychologii środowiskowej.
Trzy spotkania kolejno po 3, 4 i 3 godziny lekcyjne. Pierwsze zajęcia będą miały charakter konwersatorium i będą dotyczyć wykorzystania bodźców o charakterze dźwiękowym w badaniach środowiskowych, tj. podstawy analizy sygnałów i konwersji analogowo-cyfrowej, cyfrowych formatów dźwiękowych i zastosowań praktycznych w formie parametrów urządzeń i sygnału, na które badacz powinien zwracać uwagę przy rejestracji dźwięku i wyborze bodźców. Następnie zaprezentowane zostaną przykładowe formy wykorzystania bodźców dźwiękowych w badaniach psychologii środowiskowej. Drugie zajęcia będą miały charakter warsztatowy i będą się skupiały na środowiskowych bodźcach zdjęciowych oraz wideo w formacie 360 stopni. Po krótkim wprowadzeniu dotyczącym pojęcia immersji, różnych metod akwizycji, formatów zapisu i sposobów przedstawienia środowisk wirtualnych rozpocznie się część warsztatowa, gdzie studenci będą mieli za zadanie wyedytować zdjęcie bądź nagranie sferyczne tak, by wkomponować w nie w przekonujący wizualnie sposób dodatkowy element.
Trzecia część będzie opierała się o wykorzystanie wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, by zademonstrować w praktyce przykładowe możliwości stosowania środowisk wirtualnych zarówno w kontekście badań psychologii środowiskowej, jak i poza nim.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z 3 części kursu (od każdego prowadzącego).
Z części eyetrackingowej podstawą oceny jest przedstawienie raportu z badań (składającego się z wprowadzenia, opisu metody, prezentacji wyników, dyskusji, spisu literatury).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Skrypt dotyczący zasad użytkowania dronów oraz materiały ze strony internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego https://drony.ulc.gov.pl/
Literatura do części eyetrackingowej:
Lewicka, M., Rowiński, K., Iwańczak, B., Bałaj, B., Kula, A. M., Oleksy, T., Prusik, M., Toruńczyk-Ruiz, S., & Wnuk, A. (2019). On the essentialism of places: Between conservative and progressive meanings. Journal of Environmental Psychology, 65, 101318. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.101318
Franěk, M., Šefara, D., Petružálek, J., Cabal, J., & Myška, K. (2018). Differences in eye movements while viewing images with various levels of restorativeness. Journal of Environmental Psychology, 57, 10–16. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2018.05.001
Simola, J., Le Fevre, K., Torniainen, J., & Baccino, T. (2015). Affective processing in natural scene viewing: Valence and arousal interactions in eye-fixation-related potentials. NeuroImage, 106, 21–33. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2014.11.030
Literatura do części 3 (wyłącznie nieobowiązkowa)
Adobe Learn, zakładki dotyczące obsługi programów Photoshop oraz Premiere Pro, w szczególności część dotycząca edycji materiałów 360 stopni: https://creativecloud.adobe.com/pl/learn/premiere-pro/web/edit-360-vr-video
Lewicka, M., Strzałkowski, M., Lubiński, A. (2020). Nowe technologie w badaniach psychologii środowiskowej. W: Nowe technologie i metody w psychologii / Trojan Maciej, Gut Małgorzata (red.) Warszawa, Wydawnictwo Liberi Libri, s. 21-51, ISBN 978-83-63487-43-0. DOI:10.47943/lib.9788363487430.rozdzial01
Lubiński, A., Larma, S. (2021). Manipulacja i przetwarzanie dźwięku w muzyce : krótkie ujęcie historyczne, praktyczne i wybrane aspekty kognitywne. W: Architektura informacji istotą projektu / Kortas Weronika, Rudera Piotr, Chmielewski Piotr (red.), Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii UMK, s.158-177, ISBN 978-83-945715-0-4
Pasko, M., Walczak, J. (2007). Teoria sygnałów. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. s. 11-21
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: