Zaburzenia osobowości 2404-P-5-PK-ZO
A. Kryteria ogólne zaburzeń osobowości.
B. Specyficzne zaburzenia osobowości w najnowszych ujęciach klasyfikacji ICD 10 i 11 oraz DSM 5 (geneza; kryteria diagnostyczne; przejawy na poziomie behawioralnym, emocjonalnym, poznawczym, społecznym; terapia):
- Osobowość paranoiczna
-Osobowość schizoidalna
- Osobowość schizotypowa
-Osobowość dyssocjalna / antyspołeczna
-Osobowość chwiejna emocjonalnie
-Osobowość histrioniczna
-Osobowość anankastyczna / obsesyjno-kompulsywna
-Osobowość lękliwa (unikająca) / unikowa
-Osobowość zależna
-Osobowość narcystyczna
• Inne zaburzenia osobowości
C. Kwestie związane z występowaniem zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży
D. Zagadnienie osobowości mnogiej
E. Zaburzenia osobowości w świetle prawa
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- biograficzna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności)
Aktywny udział w zajęciach,
Wywiązywanie z zadań,
Kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
* APA (2019). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5®.
Wrocław: Edra Urban & Partner.
* Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapie poznawcza zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
* Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP (Rozdział 10: Zaburzenia Osobowości, s. 409-456).
* Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.) (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
* First, M. (2018). DSM-5® podręcznik diagnostyki różnicowej. Wrocław: Edra Urban & Partner.
*First,B., Williams, J.B.W., Smith Benjamin, L., Spitzer, R.L.(2018). SCID-5-PD Ustrukturalizowany wywiad kliniczny do badania zaburzeń osobowości według DSM-5. Podręcznik klinicysty. Warszawa: PTP PTP (polska adaptacja Bogdan Zawadzki, Agnieszka Popiel, Ewa Pragłowska)
* Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
* Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, Psychiatria, 54,1, 7-20.
* Millon, Th., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
* Popiel, A. Keegan, E. (2017). Zaburzenia osobowości: krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki psychologiczne, XX, 2, 247-264.
* Rowiński, T., Kowalska-Dąbrowska, M., Strus, W., Cieciuch, J., Czuma, I., * * * *Żechwoski, C., Markon, K.E, Krueger, R.F. (2018). Pomiar patologicznych cech osobowości według DSM-5: polska adaptacja Inwentarza Osobowości PID-5. Część I – podstawy teoretyczne. Psychiatria Polska, 98: 1–16.
+ literatura faktu:
+ najnowsze artykuły empiryczne nt. zaburzeń osobowości, wyszukiwane, studiowane i opracowywane samodzielnie przez studentów
+ filmy (dokumentalne i fabularne) na temat zaburzeń osobowości
W cyklu 2022/23Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2022/2023) |
W cyklu 2023/24Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2023/2024) |
W cyklu 2024/25Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2023/2024) |
W cyklu 2025/26Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2023/2024) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: