Umiejętności interpersonalne w psychologii klinicznej
2404-P-5-PK-UIPK
Podczas zajęć grupowych studenci doskonalą swoje podstawowe umiejętności miękkie w zakresie potrzebnym do przeprowadzenia skutecznej interwencji w konkretnej sytuacji pomocowej.
1. Przypomnienie reguł stosowania wybranych narzędzi aktywnego słuchania - m.in. pytań otwartych, odzwierciedleń, podsumowań, klaryfikacji, udzielania informacji zwrotnych.
2. Kompetencje i metaumiejętności potrzebne w pracy psychologa klinicznego.
3. Umiejętność stawiania granic w wybranych sytuacjach w relacji pomocowej.
4. Wszystkie omawiane aspekty są tematem pogadanki i są ćwiczone w praktyce
5. Model koncepcji pomagania.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h
2. Konsultacje z osobą prowadzącą:10h
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h
Razem 50 godz., 2 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W13, K_W17, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna pojęcie umiejętności interpersonalnych i jego znaczenie w kontekście pomocy psychologicznej (K_W13, K_W17).
W2: Zna techniki skutecznej komunikacji pomagającego z otrzymującym pomoc (K_W13, K_W21, K_W26).
W3: Wykorzystuje wiedzę w zakresie regulacji emocji i znaczenia motywacji w tym procesie (K_W13).
W4: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach (K_W13, K_W17).
W5: W oparciu o pracę w diadzie zna bariery i ograniczenia mogące wystąpić w relacji z osobą wspieraną po stronie psychologa i osoby wspieranej (K_W17).
W6: Dysponuje uporządkowaną̨ wiedzą na temat zasad i norm etycznych dla zawodu psychologa, zwłaszcza granic w relacji pomocowej (K_W22).
W7: Ma wiedzę na temat sposobów budowania, utrzymywania oraz egzekwowania granic w relacji pomocowej z zachowaniem dobrego kontaktu z otrzymującym pomoc (K_W17, K_W26).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U10, K_U12, K_U14
Efekty przedmiotowe:
U1: Stosuje podstawowe umiejętności prowadzenia dialogu z osobą wspieraną, stosowanie do zgłaszanych przez niego trudności (K_U10, K_U12, K_U14).
U2: W praktyce wykorzystuje poznany na zajęciach własny styl słuchania i prowadzenia dialogu w relacji z osobą wspieraną i wykorzystuje go jako narzędzie rozpoznawania prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania (K_U10, K_U12, K_U14).
U3: Podejmuje trud minimalizowania, występujących po swojej stronie barier komunikacyjnych, mających wpływ na relacje z osobą wspieraną (K_U10, K_U12, K_U14)..
U4: Umie postawić granicę w sytuacji jej przekraczania w kilku wybranych sytuacjach z zachowaniem zasad etyki zawodu oraz dobrej relacji terapeutycznej (K_U10, K_U12, K_U14).
U5: Umie określić własne rozumienie teorii pomagania (K_U14)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K07, K_K08,
Efekty przedmiotowe:
K1: Zna i szanuje prawa dobro oraz autonomię osoby wspieranej K_K08
K2: Przejawia refleksję nad procesami zachodzącymi w komunikacji z osobą wspieraną mając świadomość specyfiki relacji pomocowej K_K08
K3: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przywiduje społeczne skutki swoich działań rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego K_K07, K_K08
K4: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednocześnie obejmując w niej zróżnicowane role (K_K07)
K5: Umie sformułować informację zwrotną osobie pracującej w roli wspierającego K_K07, K_K08
Metody dydaktyczne
Praca w grupie i praca w parach, odgrywanie scenki rozmowy osoby wspierającej i otrzymującej wsparcie, dyskusja,
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
Wymagania wstępne
Wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu technik skutecznej komunikacji opanowana na przedmiocie Pomoc psychologiczna na III roku.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność bez usprawiedliwienia)
Wzięcie udział w scence w roli osobie wspierającej
Praca pisemna
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
2. Heaton, JA. (2003) Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: GWP
3. Gelso., CJ., Hayes., JA. (2004) Relacja terapeutyczna. Gdańsk”. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: