Psychologia zdrowia - profilaktyka i promocja zdrowia
2404-P-5-PK-PZPP
1. Podstawowe pojęcia, podejścia i modele teoretyczne w obszarze psychologii zdrowia.
2. Właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (min. poczucie koherencji, rezyliencja, optymizm, poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności).
3. Metodologia tworzenia i ewaluacji programów profilaktycznych.
4. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia.
5. Profilaktyka i promocja zdrowia w wybranych obszarach (min. człowiek w sytuacji choroby, grupy ryzyka- obciążenie stresem życiowym i zawodowym)
6. Wybrane metody i narzędzia psychologicznej diagnozy zdrowia i choroby.
7. Wybrane aspekty etyczne psychologii zdrowia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20
Łącznie godz. 60 – 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W13, K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna i potrafi wyjaśnić zadania i podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (K_W18),
W2: Zna i potrafi wyjaśnić wybrane modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia (K_W13, K_W18, K_W20, K_W26),
W3: Zna, potrafi wymienić i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (K_W12, K_W26),
W4: Zna i potrafi wymienić psychologiczne następstwa choroby i strategie radzenia sobie z sytuacją choroby (K_W13, K_W20, K_W26)
W5: Zna metody i narzędzia psychologicznej diagnozy zdrowia i choroby (K_W19, K_W26)
W6: Zna interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia (K_W13, K_W21, K_W22, K_W26)
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U07, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi zaplanować proces diagnostyczny w celu identyfikacji czynników ryzyka i zasobów odpornościowych u diagnozowanej osoby/grup (K_U13, K_U14, K_U15, K_U17),
U2: Potrafi zaplanować, przeprowadzić i interpretować wyniki badań psychologicznych służących ocenie psychologicznych aspektów zdrowia (min. zasoby, czynniki ryzyka) i choroby (strategie radzenia sobie) (K_U12, K_U13, K_U14, K_U17),
U3: Potrafi zaprojektować programy profilaktyczne i służące promocji zdrowia (K_U14, K_U15, K_U16),
U4: Potrafi zaplanować adekwatne interwencje psychologiczne w pracy z osobą zmagającą się z sytuacją choroby (K_U07, K_U12, K_U15, K_U16).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K04, K_K05, K_K08, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Posiada umiejętność nawiązywania prawidłowego kontaktu (K_K03, K_K08, K_K12),
K2: Potrafi wskazać i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie oraz wyjaśnić ich znaczenie w sposób zrozumiały dla odbiorcy (pacjenta/klienta) (K_K08, K_K12, K_K03)
K3: Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w poszerzaniu samoświadomości i w kierowaniu własnym rozwojem (min. zapobieganie wypaleniu zawodowemu) (K_K04, K_K05),
K3: Zna i przestrzega zasad etyki zawodowej w działaniach podejmowanych w obszarze promocji zdrowia (K_K03, K_K08, K_K12)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Specjalność psychologia kliniczna- obowiązkowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność),
Aktywność na zajęciach.
Wykonanie projektu: plan programu profilaktycznego (realizowany w grupach).
Praktyki zawodowe
Literatura
Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
Ogińska- Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Diffin.
Pilecka, W.(red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: WUJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: