Psychoterapia 2404-P-5-PK-PT
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne:
1. Wprowadzenie do psychoterapii- rys historyczny.
2. Założenia teoretyczne i podstawowe pojęcia psychoterapii psychodynamicznej,
3. Przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii psychodynamicznej.
4. Podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej (min. myśli automatyczne, przekonania kluczowe, zniekształcenia poznawcze).
5. Przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
6. Wybrane nurty terapeutyczne tzw. III fali,
7. Przebieg procesu terapeutycznego w terapii schematów i terapii w nurcie uważności.
8. Podstawowe założenia i pojęcia podejścia integracyjnego,
9. Wybrane techniki psychoterapii humanistycznej i systemowej,
10. Sposoby prowadzenia terapii oraz obszary zastosowania psychoterapii humanistycznej i systemowej,
11. Mechanizmy rozumienia zaburzeń i osiągania zmiany w psychoterapii humanistycznej, systemowej i integracyjnej
12. Czynniki wspólne leczące w psychoterapii,
13. Badania i ich wnioski oceniające skuteczność psychoterapii humanistycznej, systemowej oraz integracyjnej,
14. Etyka w pracy psychoterapeuty.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach- dopuszczalna 1 nieobecność,
Przygotowanie zleconych zadań,
Kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Literatura uzupełniająca:
Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Wyniki badań i praktyka kliniczna. Warszawa: IPZ PTP.
Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka
Czabała, J. (2009). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN
Grzesiuk, L. (red.) (2005). Psychoterapia. Badania i szkolenia. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.
Kubitsky, J. (2014).Vademecum terapeuty poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Popiel,A., Pragłowska, E.(2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Prochaska, J.O., & Norcross, J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. PTP zawa: Eneteia WPiK.
Yalom I. (2016). Kat miłości. Opowieści psychoterapeutyczne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca
Yalom I. (2014). Mama i sens życia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca.
Yalom I. (2013). Psychologia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2022/2023 będą odbywać się w formie stacjonarnej. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia oraz zaliczenie w roku akademickim 2020/2021 będą odbywać się w formie zdalnej: - prezentacje będą zamieszczane na platformie Moodle, - zajęcia on line będą odbywać się w czasie rzeczywistym, przewidzianym planem na Teams, - zaliczenie- kolokwium odbędzie się w formie zdalnej na platformie Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: