Interwencja kryzysowa 2404-P-5-PK-IK
1. Teoria kryzysu- definicja, charakterystyka, obszary kryzysów, stany transkryzysowe.
2. Wybrane modele interwencji kryzysowej: równowagi, poznawczy, przemiany psychospołecznej.
3. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej.
4. Kompetencje społeczne interweniujących.
5. Ocena natężenia kryzysu.
6. Kryzysy rozwojowe: kształtowania tożsamości, kryzys „połowy życia” i inne- charakterystyka, metody pracy.
7. Kryzysy związku- małżeńskie i rodzinne- fazy rozwoju związku partnerskiego, uwarunkowania kryzysów rodzinnych, żałoba w rodzinie. Wskazania terapeutyczne i interwencyjne.
8. Kryzys utraty i żałoby- reakcje i proces żałoby, mechanizmy doświadczania straty,
9. Proces „pracy żałoby”. Interwencja i pomoc w kryzysach żałoby.
10. Kryzysy suicydalne- charakterystyka, ocena ryzyka suicydalnego. Formy interwencji kryzysowej w kryzysach suicydalnych. Interwencja kryzysowa po samobójstwie dokonanym.
11. Inne wybrane kryzysy: bezrobocie, bezpłodność, choroba psychiczna w rodzinie.
12. Obciążenia wynikające z interwencji kryzysowej i przeciwdziałanie wypaleniu interweniujących.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna)
Aktywność na zajęciach, realizacja zleconych zadań,
Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu ustalonych zagadnień.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
James, R.K., Gilliland, B.E. (2010). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA
Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia (19-53). Kraków: WUJ
Lipczyński, A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Warszawa: Difin.
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek.
Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. (ss. 251-265). Warszawa: Scholar Wydawnictwo Naukowe.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h) |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h) |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2024/2025 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h), w drugiej części semestru. |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2024/2025 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h), w drugiej części semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: