Okulograficzne narzędzia diagnostyczne i badawcze w neuropsychologii 2404-P-5-NP-ONDBN
1) Wykład wprowadzający (system wzrokowy, eye tracking, diagnostyka zaburzeń z wykorzystaniem okulografii); dyskusja;
literatura obowiązkowa: Bueno, A.P.A., J.R. Sato, i M. Hornberger. „Eye Tracking – The Overlooked Method to Measure Cognition in Neurodegeneration?” Neuropsychologia 133 (październik 2019): 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191.
MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274
2) Przygotowanie bodźców do badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease)
3-4) Przeprowadzenie/pokaz badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease)
5-6) Wykonanie analiz danych oko-ruchowych, interpretacja uzyskanych rezultatów
7) Pokaz badania czytania z wykorzystaniem eye trackingu (diagnoza MCI)
8) Prezentacja raportów (po 5 minut dla każdego studenta)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Raport z badania diagnostycznego:
5pkt - wprowadzenie teoretyczne (z literaturą)
5pkt - opis metody
5pkt - opis wyników
5pkt - interpretacja wyników
5pkt - wskazówki diagnostyczno-terapeutyczne
Aktywny udział w zajęciach:
25 pkt
- możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność
Literatura
Aust, E., Pannasch, S., Graupner, S.-T., Joos, M., Liebscher, D., Linse, K., & Hermann, A. (2019). Eye tracking-based assessment of oculomotor and executive functioning in patients with advanced amyotrophic lateral sclerosis (ALS). Journal of Eye Movement Research, 12(7), 203–203.
Biondi, J., Fernandez, G., Castro, S., & Agamennoni, O. (2018). Eye-Movement behavior identification for AD diagnosis. arXiv:1702.00837 [cs, q-bio]. http://arxiv.org/abs/1702.00837
Bueno, A. P. A., Sato, J. R., & Hornberger, M. (2019). Eye tracking – The overlooked method to measure cognition in neurodegeneration? Neuropsychologia, 133, 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191
Crawford, T. J., Devereaux, A., Higham, S., & Kelly, C. (2015). The disengagement of visual attention in Alzheimer’s disease: A longitudinal eye-tracking study. Frontiers in Aging Neuroscience, 7. https://doi.org/10.3389/fnagi.2015.00118
Elbaum, T., Braw, Y., Lev, A., & Rassovsky, Y. (2020). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Integrating the MOXO-dCPT with an Eye Tracker Enhances Diagnostic Precision. Sensors (14248220), 20(21), 6386. https://doi.org/10.3390/s20216386
Ettenhofer, M. L., Gimbel, S. I., & Cordero, E. (2020). Clinical validation of an optimized multimodal neurocognitive assessment of chronic mild TBI. Annals of Clinical & Translational Neurology, 7(4), 507–516. https://doi.org/10.1002/acn3.51020
Ferreira, M. B., Pereira, P. A., Parreira, M., Sousa, I., Figueiredo, J., Cerqueira, J. J., & Macedo, A. F. (2018). Relationships between neuropsychological and antisaccade measures in multiple sclerosis patients. PeerJ, 6, e5737. https://doi.org/10.7717/peerj.5737
Fraser, K. C., Lundholm Fors, K., Kokkinakis, D., & Nordlund, A. (2017). An analysis of eye-movements during reading for the detection of mild cognitive impairment. Proceedings of the 2017 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, 1016–1026. https://doi.org/10.18653/v1/D17-1107
Gkalitsiou, Z., Byrd, C., & Griffin, Z. (2020). Executive Control in Adults Who Stutter: The Antisaccade Task. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 63(6), 1688–1699. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00045
Júlio, F., Caetano, G., Januário, C., & Castelo-Branco, M. (2019). The effect of impulsivity and inhibitory control deficits in the saccadic behavior of premanifest Huntington’s disease individuals. Orphanet Journal of Rare Diseases, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s13023-019-1218-y
MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274
Maurage, P., Bollen, Z., Masson, N., & D’Hondt, F. (2020). Eye Tracking Studies Exploring Cognitive and Affective Processes among Alcohol Drinkers: A Systematic Review and Perspectives. Neuropsychology Review, 1–35. https://doi.org/10.1007/s11065-020-09458-0
Oyama, A., Takeda, S., Ito, Y., Nakajima, T., Takami, Y., Takeya, Y., Yamamoto, K., Sugimoto, K., Shimizu, H., Shimamura, M., Katayama, T., Rakugi, H., & Morishita, R. (2019). Novel Method for Rapid Assessment of Cognitive Impairment Using High-Performance Eye-Tracking Technology. Scientific Reports, 9(1), N.PAG-N.PAG. https://doi.org/10.1038/s41598-019-49275-x
Szpisjak, L., Szaraz, G., Salamon, A., Nemeth, V. L., Szepfalusi, N., Veres, G., Kincses, B., Maroti, Z., Kalmar, T., Rydzanicz, M., Ploski, R., Klivenyi, P., & Zadori, D. (2021). Eye-tracking-aided characterization of saccades and antisaccades in SYNE1 ataxia patients: A pilot study. BMC Neuroscience, 22(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/s12868-021-00612-9
Training face perception in developmental prosopagnosia through perceptual learning. (2019). Neuropsychologia, 134, 107196. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107196
Vidal, M., Turner, J., Bulling, A., & Gellersen, H. (2012). Wearable eye tracking for mental health monitoring. Computer Communications, 35(11), 1306–1311. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2011.11.002
Wilkinson, K. M., & Madel, M. (2019). Eye Tracking Measures Reveal How Changes in the Design of Displays for Augmentative and Alternative Communication Influence Visual Search in Individuals With Down Syndrome or Autism Spectrum Disorder. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1649–1658. https://doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-0006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: