Nieinwazyjne metody neuroterapii
2404-P-5-NP-NMN
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa.W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy a przede wszystkim popraktykowania z wybranymi metodami neuroterapeutycznymi: neurofeedback`em (klasycznym pasmowym, z-score oraz SCP neurofeedback`em), przezczaszkowa stymulacją prądem. Będzie można dowiedzieć się i wykonać wstępne i diagnostyczne badania które należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, poćwiczyć jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie zajęć uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami.
Całkowity nakład pracy studenta
Łącznie: 75 godzin (3 ECTS)
-udział w zajęciach - 15 godz.
Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 60 godz.(w tym):
- przygotowanie się do zajęć: 30 godz.
- czytanie literatury: 15 godz.
- przygotowanie się do końcowego kolokwium (zaliczenia) lub opracowanie protokołu: 15 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W11
zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji
K_21
zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym
Efekty przedmiotowe (wiedza):
Student
posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedbacku, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji słuchowo-wzrokowej, stymulacji nerwu błędnego.
wie jakie są możliwości zastosowania każdej z omawianych metod w terapii różnego typu zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego
wie jakich technik można używać do monitorowania i oceny efektywności każdej z omawianych technik neuroterapeutycznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U04
posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
Efekty przedmiotowe:
Student
potrafi wykonać badania diagnostyczne i kontrolne wybraną metodą neuroterapii
potrafi na podstawie uzyskanych wyników zaplanować prosty trening wybraną metodą neuroterapii
potrafi wykonać podstawowy trening wybraną metodą neuroterapeutyczną
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K06
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
Efekty przedmiotowe:
Student
zna zasady działania poszczególnych metod neuroterapeutycznych i wie jak wykorzystać te metody później w swojej praktyce psychologa aby pomóc innym ludziom
Metody dydaktyczne
Metody podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące:
- laboratoryjna - ćwiczenia praktyczne (praca z dostępnymi urządzeniami do neuroterapii)
- ćwiczeniowa - analiza danych
Metody eksponujące:
- pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z neuroanatomii, neurofizjologii i psychofizjologii. Wymagane uczestnictwo w zajęciach z Podstaw neuroterapii (wykład). Ukończony kurs z zastosowania metod elektrofizjologicznych w praktyce klinicznej i badaniach
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach
test sprawdzający - 20 opisowych pytań z minimalnym 50% progiem koniecznym do zaliczenia
opracowanie protokołu do terapii wybrana metodą neuroterapeutyczną praktykowaną na zajęciach
Literatura
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie.
- Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press.
- Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company.
- Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier.
W cyklu 2022/23Z:
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier.
|
W cyklu 2023/24Z:
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier.
|
W cyklu 2024/25Z:
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier.
|
W cyklu 2025/26Z:
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: