Neurorehabliltacja II
2404-P-5-NP-NEUR-2
W ramach części zajęć studenci będą mieli możliwość obserwacji i uczestnictwa w procesie diagnostyki i terapii neuropsychologicznej pacjentów z uszkodzeniami mózgu i zaburzeniami poznawczymi, w szczególności mowy. W tym celu wykorzystywane będą metody, które uczestnicy specjalności „Neuropsychologia” mieli możliwość poznać na innych zajęciach (patrz: wymagania wstępne). Dobór metod i uzyskane wyniki w przypadku każdego pacjenta będą na bieżąco konsultowane przez prowadzącego zajęcia i omawiane/dyskutowane z udziałem wszystkich uczestników kursu.
Całkowity nakład pracy studenta
90 godz
Godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 30
Godziny przeznaczone na indywidualną pracę z pacjentem: 30
Wybór prób i testów do oceny neuropsychologicznej oraz metod rehabilitacji neuropsychologicznej: 30
Efekty uczenia się - wiedza
Kierunkowe efekty kształcenia:
K_W20
zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych
K_W21
zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym
K_W26
ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii
Efekty przedmiotowe:
- posiada wiedzę w zakresie metod diagnozy i rehabilitacji osób z zaburzeniami neurologicznymi
Efekty uczenia się - umiejętności
Kierunkowe efekty kształcenia:
K_U04
posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
Efekty przedmiotowe:
-posiada umiejętność wyboru metod diagnostyki i terapii neuropsychologicznej w konkretnym przypadku
-posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki i terapii pacjenta z uszkodzonym mózgiem z poszanowaniem godności pacjenta i w trosce o jego dobro
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kierunkowe efekty kształcenia:
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K06
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K08
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
Efekty przedmiotowe:
-potrafi pracować w zespole zajmującym się diagnostyką i leczeniem pacjenta z uszkodzonym mózgiem
-przestrzega zasad etycznych w pracy z pacjentem z deficytami poznawczymi
-posiada podstawowe kompetencje w zakresie diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Kurs przeznaczony tylko dla studentów V roku specjalności "Neuropsychologia", którzy ukończyli kursy: Anatomia czynnościowa mózgu", "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej", "Podstawy oceny neuropsychologicznej", "Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej 1 i 2"
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru
Literatura
Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: PWN.
Prigatano GP. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN
Pąchalska M (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: UMCS.
Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015). Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń. PZWL
Grass Ł. (2019). Szlag mnie trafił. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: