Neurorehabilitacja 1
2404-P-5-NP-NEUR
Zajęcia będą miały formę indywidualnych spotkań z pacjentem
neurologicznym/ neuropsychiatrycznym podczas których będzie prowadzona diagnostyka oraz terapia neuropsychologiczna z wykorzystaniem metod, które uczestnicy specjalności „Neuropsychologia” mieli możliwość poznać na innych zajęciach (patrz: wymagania wstępne). Dobór metod i uzyskane wyniki w przypadku każdego pacjenta będą na bieżąco konsultowane przez prowadzącego zajęcia i omawiane/dyskutowane z udziałem wszystkich uczestników kursu.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 30
Godziny przeznaczone na indywidualną pracę z pacjentem: 20
Wybór prób i testów do oceny neuropsychologicznej oraz metod
rehabilitacji neuropsychologicznej: 25
Przygotowanie raportu końcowego: 15
Łączna liczba godzin: 90
Efekty uczenia się - wiedza
K_W20 zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych;
K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym;
K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii;
student ma wiedzę w zakresie metod diagnozy i rehabilitacji osób z zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi
student zna wybrane przyczyny mogące prowadzić do rozwoju zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;
student posiada wiedzę dotyczącą związku między zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi a zachowaniem;
student wie jakie ubytki w funkcjonowaniu poznawczym są charakterystyczne dla wybranych zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze;
K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych;
student potrafi wybrać i przeprowadzać zadania oceniające określone funkcje poznawcze;
student potrafi dopasować narzędzia diagnozy i terapii poznawczej do deficytów, możliwości i potrzeb pacjenta;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy;
K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki;
K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów;
K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej;
K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro;
student dopasowuje komunikaty/ polecenia uwzględniając deficyty i możliwości pacjenta;
student wykazuje postawę „uczenia się”, konsultuje z prowadzącym obserwacje dotyczące pacjenta;
student przyjmuje role aktywnego obserwatora/ prowadzącego zadania diagnostyczne i terapeutyczne w grupie;
student przejawia podejście holistyczne do diagnozy; wnioski wyciąg na podstawie możliwie jak największej liczby danych;
student w trakcie zbierania informacji dotyczących funkcjonowania pacjenta zachowuje zasady dobra pacjenta i etyki;
Metody dydaktyczne
pokaz, opis, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów, studia przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Kurs przeznaczony tylko dla studentów V roku specjalności "Neuropsychologia", którzy ukończyli kursy: Anatomia czynnościowa mózgu", "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej", "Podstawy oceny neuropsychologicznej", "Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej 1 i 2"
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie raport prezentujący wyniki pracy z osobą starszą/pacjentem neurologicznym/ neuropsychiatrycznym (opis przypadku, diagnoza wstępna, metody terapii, ocena jej efektywności)
Praktyki zawodowe
Literatura
Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: PWN.
Prigatano GP. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN
Pąchalska M (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: UMCS.
Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015).
Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń.
PZWL
Grass Ł. (2019). Szlag mnie trafił. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: