Seminarium magisterskie (zima)
2404-P-4Z-SMGR-SJ
Seminarium poświęcone jest realizacji pracy magisterskiej, będącej dojrzałym, samodzielnym projektem realizowanym przez Studenta pod opieka promotora.
I semestr:
Student samodzielnie wyszukuje literaturę i dokonuje krytycznego jej omówienia w ujęciu problemowym, może również przeprowadzić metaanalizę.
II semestr
Na podstawie zebranej literatury student identyfikuje lukę badawczą formułuje problem badawczy i hipotezy (w przypadku badań konfirmacyjnych).
III semestr
Student przeprowadza badania online lub bezpośrednio, analizuje uzyskane wyniki i opisuje badanie i konkluzje.
IV semestr
Student opracowuje raport (ok. 40-50 stron standardowych), zawierający podsumowanie literatury oraz badań własnych, w sposób umożliwiający ocenę ich wartości i replikację.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia trwają cztery semestry na IV i V roku studiów.
Obecność na zajęciach- 120 godzin
Analiza literatury przedmiotu- 60 godzin
Przeprowadzenie i analiza badań empirycznych- 120 godzin
Opracowanie raportu- 100 godzin
Razem 400 godzin=16 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
K_W04
zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych
K_W05
ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
K_W27
zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W31
zna klasyfikację pojęć i rozumowań;zna źródła błędów w formułowaniu myśli, potrafi rozpoznać podstawowe rodzaje błędów logicznych
Efekty przedmiotowe
Student
Zna zasady etyki badań naukowych
Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez
Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia).
Wyjaśnia relację między pojęciami teoretycznymi a ich konceptualizacją i operacjonalizacją
Zna zasady triangulacji danych, metodologii, teorii i realizacji badań.
Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych
Zna zasady wyszukiwania literatury przedmiotu.
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U03
potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U04
posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U05
umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U06
posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych
K_U09
posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U11
potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych)
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
K_U18
posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
K_U21
posiada umiejętność proponowania rozwiązań problemu badawczego z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych, potrafi funkcjonować w interdyscyplinarnych zespołach badawczych
Efekty przedmiotowe
Student
Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu
Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym
Wyznacza niezbędną wielkość próby
Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne
Posługuje się oprogramowaniem statystycznym
Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy.
Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
Efekty przedmiotowe
Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania
Stosuje zasadę odpowiedzialności za konkluzje raportu, szczególnie za wnioski aplikacyjne.
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny
Praca projektowa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- pomiaru w terenie
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Zaliczenie seminarium empirycznego
Zaawansowana znajomość metodologii badań psychologicznych, statystycznej analizy danych oraz etyki badań naukowych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca magisterska poddawana jest niezależnej recenzji, i końcowa ocena jest średnią ocen promotora i recenzenta.
Literatura
- Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas.
- Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
- Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri.
- Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN
- Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: