Zachowania prośrodowiskowe 2404-P-4-PPSS-ZŚ
Tematy zajęć:
1. Czym jest psychologia prośrodowiskowa? Dlaczego do ochrony środowiska nie wystarcza wiedza o zagrożeniach ekologicznych.
2. Więź człowieka z naturą. Dlaczego warto troszczyć się o środowisko naturalne? Hipoteza biofilii. Człowiek w środowisku naturalnym i sztucznym.
3. Wpływ zanieczyszczenia środowiska na psychiczne funkcjonowanie człowieka.
4. Z czego wynika dzisiejszy kryzys ekologiczny? Czy kiedyś było lepiej? Wpływ społeczeństw zbierackich na środowisko. Ekologiczna krzywa Kuzneta.
5 i 6. Pomiędzy postawami a zachowaniem. Jaka jest role postaw w kształtowaniu działań prośrodowiskowych? Rozdźwięk pomiędzy deklaracjami a rzeczywistym zachowaniem. Teoria Planowanego Działania w wyjaśnianiu zachowań prośrodowiskowych.
7. Pułapki społeczne a zanieczyszczenie środowiska. Wykorzystanie dylematu wspólnego pastwiska i dylematu utraconych kosztów w analizie konfliktów środowiskowych.
8. Psychologia zmian klimatycznych. Dlaczego nie wierzymy w zmiany klimatyczne? Rola ideologii politycznych w kształtowaniu postaw prośrodowiskowych.
9. Czynniki ograniczające zaangażowanie na rzecz środowiska: szacowanie ryzyka, odstraszający strach, poczucie bezradności.
10. Relacje między ludźmi a zwierzętami. Dlaczego nie lubimy pewnych typów zwierząt? Relacje między ludźmi a zwierzętami jako specyficzna forma uprzedzeń – gatunkowizm.
11. Poza zachowania indywidualne. Jak wpłynąć na zaangażowanie polityczne?
12. Specyfika Polski – czy Polacy są ekologiczni? Porównanie Polski i Europy. Postawy społeczne i polityka państwa.
13. Edukacja ekologiczna – jak uczyć o ekologii, żeby być skutecznym? Psychologia nadziei.
14. Analiza wybranych kampanii prośrodowiskowych. Co można by zrobić lepiej?
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. praca domowa (przygotowanie projektu własnej kampanii proekologicznej – prezentacja + uzasadnienie teoretyczne, dlaczego powinna działać) - 100% (K_W15, K_W16, K_W17, K_W26, K_W30)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
1. McKenzie-Mohr, D. (Ed.). (2012). Social marketing to protect the environment: what works. Thousand Oaks: SAGE Publications.
2. Clayton, S. D., & Myers, G. (2015). Conservation psychology: understanding and promoting human care for nature (Second edition). Hoboken: Wiley-Blackwell.
3. American Psychological Association. (2011). Psychology and Global Climate Change: Addressing a Multi-faceted Phenomenon and Set of Challenges. New York: American Psychological Association.
4. Wielkiewicz, R. (2015). Sustainability and Psychology (2nd ed.). Main Event Press.
Literatura uzupełniająca:
1. McKenzie-Mohr, D. (2011). Fostering sustainable behavior: an introduction to community-based social marketing (3. ed). Gabriola Island: New Society Publ.
2. Clayton, S. D. (2012). The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. New York: Oxford University Press.
3. Gifford, R. (2011). The dragons of inaction: Psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation. American Psychologist, 66(4), 290–302. http://doi.org/10.1037/a0023566
4. Bamberg, S., & Möser, G. (2007). Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta-analysis of psycho-social determinants of pro-environmental behaviour. Journal of Environmental Psychology, 27(1), 14–25. http://doi.org/10.1016/j.jenvp.2006.12.002
5. Frączak, P., & Matejczyk, D. (2001). Ruch ekologiczny w Polsce: mapa uczestnictwa obywatelskiego w ochronie środowiska. Stowarzyszenie Asocjacyjne.
6. Peterson del Mar, D. (2011). Ekologia. (J. Karłowski, Trans.). Poznań: Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: