Psychologia tożsamości 2404-P-4-PPSS-PT
Zajęcia 1. Tożsamość – rozróżnienia definicyjne. Kim jestem – zebranie wypowiedzi od studentów, zapoznanie z różnymi technikami pomiaru tożsamości. Wspólna refleksja nad tym co one mierzą.
Zajęcia 2. Tożsamość człowieka w ujęciu rozwojowym. Fazy rozwoju tożsamości (Erikson, Marcia). Kryzysy tożsamości. Dojrzałe i niedojrzałe sposoby rozwiązywania kryzysów. Tożsamość w służbie kolejnych pokoleń (faza generatywna tożsamości)
Zajęcia 3. Pamięć autobiograficzna w służbie tożsamości człowieka. Skrypty tożsamościowe: odkupienia i upadku (McAdams). Treści wspólnotowe i sprawnościowe w tożsamości. Co się dzieje wtedy gdy człowiek traci pamięć? Budowanie tożsamości przez narracje rodzinne (Fivush)
Zajęcia 4-5. Tożsamość społeczna. Co to jest tożsamość grupowa? Przesłanki tożsamości grupowej. Pojęcie esencjalizmu i bytowości grupy. Kiedy grupa spostrzegana jest jako grupa? Skąd się bierze tożsamość grupowa? Procesy kategoryzacji grup społecznych. Konstruktywizm a realizm w rozumieniu tożsamości. Socjologiczne ujęcia tożsamości. Czy esencjalizm jest zawsze zły?
Zajęcia 6. Motywy tożsamości (Breakwell, Vignoles): dystynktywność, ciągłość, samoocena, skuteczność, przynależność, znaczenie.
Zajęcia 7. Tożsamość jako dystynktywność. Teoria SIT Tajfela. Procesy akcentuacji w percepcji grupy własnej i obcej. Matryce Tajfela. Czy z każdą grupą można się utożsamić - teoria optymalnego odróżniania się (optimal distinctiveness theory) Marylin Brewer.
Zajęcia 8. Tożsamość jako ciągłość. Funkcje postrzeganej ciągłości indywidualnej i grupowej (Sani). Rodzaje ciągłości grupowej (ciągłość esencjalistyczna i narracyjna). Pamięć grupowa w służbie ciągłości. Mity początku. Schematy pamięciowe. Nostalgia i jej funkcje tożsamościowe.
Zajęcia 9-10. Tożsamość narodowa – ujęcia psychologiczne i niepsychologiczne. Kształtowanie się tożsamości narodowych w Europie (M. Hroch). Czy tożsamość narodowa to konstrukt jednolity? Patriotyzm a nacjonalizm. Tożsamość etniczna vs. obywatelska. Czy wschód Europy ma tożsamość etniczną a zachód – obywatelską? Rodzaj tożsamości a reakcje na zagrożenie tożsamości i otwartość na innego.
Zajęcia 11. Tożsamość narodowa a pamięć społeczna. Projekty tożsamościowe grupy (group charters). Przykłady zniekształceń pamięci w służbie tożsamości.
Zajęcia 12. Tożsamość miejsca. Tożsamość lokalna. Czynniki wpływające na utożsamienie się z miejscem. Przywiązanie do miejsca i jego rodzaje. Tożsamość ponadnarodowa (europejska). Procesy globalizacji a tożsamości terytorialne (Inglehart, Norris)
Zajęcia 13. Inne tożsamości. Tożsamość płciowa, tożsamość zawodowa, tożsamość religijna, tożsamość generacyjna.
Zajęcia 14. Struktura tożsamości. Złożoność tożsamości (Roccas, Brewer). Tożsamości hybrydowe. Konflikty tożsamościowe. Profile tożsamościowe. Zintegrowana teoria tożsamości.
Zajęcia 15. Podsumowanie zajęć
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- laboratoryjna
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Prezentacja na zajęciach dotycząca wybranego tematu (2-14). (K-W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)
2. Praca domowa: Esej poświęcony wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki tożsamości - 50% (K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)
lub:
2. sprawdzian na zajęciach - wypowiedź na kilka integrujących treści z całego kursu pytań - 50% ( K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)
Ostateczna ocena jest średnią z obu form zaliczenia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jest podana studentom w postaci skanów i pdfów materiałów na Dropboxie i plikach w Teamsach oraz w innych dostępnych miejscach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: