Psychologia miasta z elementami teorii urbanistyki 2404-P-4-PPSS-PMETU
Temat 1. Życie w mieście. Urbanofilia a urbanofobia
Temat 2. Przemiany miast: Miasto XIX-wieczne. Miasta-ogrody.
Temat 3. Karta ateńska. Miasto modernistyczne. Dobre i nie tak dobre przykłady modernizmu w naszych miastach.
Temat 4. Miasto socjalistyczne i post-socjalistyczne.
Temat 5. Ucząc się od Las Vegas. Centra handlowe. Postmodernizm w mieście. Grafitti i sztuka miejska.
Temat 6. Kierunki rozwoju miast. Urbanizacja, suburbanizacja, edge cities, miasta inteligentne.
Temat 7. Miasto dla ludzi. Jak tworzyć miasta przyjazne ludziom. Miasta kreatywne. Jakość życia w mieście. Jak mierzyć jakość życia i jak porównywać miasta pod tym kątem. Miasto szczęśliwe.
Temat 8. Architektura miasta. Rodzaje zabudowy. Satysfakcja z miejsca zamieszkania. Miasto życzliwe mieszkańcom.
Temat 9. Przestrzeń publiczna. Cechy dobrej przestrzeni publicznej. Potrzeby jakie zaspokaja przestrzeń publiczna. Project for Public Space.
Temat 10. Miasto zrównoważone. Spacerowalność w miastach. Samochody vs. piesi - nierozwiązywalny dylemat? Zieleń w mieście. Zwierzęta w mieście.
Temat 11. Sąsiedztwo, sąsiedzi jako pośredni kapitał społeczny. Związek z miejscem. Architektura dla różnorodności. Po co nam sąsiedzi, rola lokalnej społeczności, jak projektować dla lokalnej społeczności
Temat 12. Problemy społeczne w mieście. Miejskie patologie i zapobieganie im.
Temat 13. Rewitalizacja miast. Dobre i złe przykłady rewitalizacji.
Temat 14. Miasta po-covidowe. Jak projektować miasta, które będą odporne (resilient) na katastrofy.
Temat 15. Miejski aktywizm. Ruchy miejskie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- projektu
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Prezentacja na zajęciach wybranego tematu - 50%
Ocena ze sprawdzianu – 50%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura będzie dostępna w plikach na MsTeams, przydzielona do poszczególnych tematów. Skany poszczególnych pozycji znajdują się w odpowiednich katalogach. Oprócz tego każdy zobowiązany jest do przeczytania przypisanej do danego tematu jednej pozycji, której znajomość będzie wymagana na kolokwium końcowym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: