Metody badań środowiskowych 2404-P-4-PPSS-MBS
Trzy bloki zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające:
(1) Przegląd metod. Co jest charakterystyczne dla metodologii badań środowiskowych (eklektyzm; Jakościowe na równi z ilościowymi; interdyscyplinarność; Silnie aplikacyjny charakter). Podejście etic i emic w badaniach środowiskowych. Charakterystyka kursu. Wymagania.
(2) Badania środowiskowe: cele i specyfika. Krótki przegląd metod badań. Jak dobierać metody do problemów środowiskowych? Podział studentów na 3-4 osobowe grupy badawcze – zadanie: wybór problemu środowiskowego.
(3) Analiza problemów wybranych przez studentów. Formułowanie pytań badawczych.
II. Prezentacja konkretnych technik badawczych
(1) . Metody obserwacyjne. Jak prowadzić obserwacje w terenie. Arkusze obserwacyjne.
(2) . Analiza pozostawionych śladów. Rodzaje śladów. Rejestrowanie śladów.
(3) . Mapy poznawcze środowiska. Mapy ewaluatywne i szkicowe.
(4) . Wywiady i inne metody kwestionariuszowe. Analiza istniejących narzędzi. Metoda Q-sort. Skale postaw. Dyferencjał semantyczny.
(5) . Photo-story, spacery fotograficzne.
(6). Badanie preferencji. Metody decyzyjne (trade-off i gry środowiskowe)
(7). Dane zastane (tematyczne fora internetowe, grupy dyskusyjne), dane ze stron miasta, spółdzielni (co jest i czego brak)
(8) . Metody symulacyjne. Zdjęcia, filmy, filmy VR. Wady i zalety symulacji
(9) . Wywiady ześrodkowane.
(10). Action research. Interwencje środowiskowe
(11) . POE – Ocena inwestycji po zasiedleniu
Blok III. Przygotowywanie projektów oraz prezentacja na zajęciach.
(1-4) Praca terenowa. Przygotowywanie projektów. Prezentacja wyników zebranych w ramach prac grupowych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektu w grupach: analiza sposobu użytkowania przestrzeni miejskiej wraz z propozycjami zmian środowiskowych
1. Ocena przygotowanego w grupie projektu badawczego wraz opisem procedury zbierania danych– 65%
2. Publiczna prezentacja projektu (25%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Lewicka, M., Bańka, A. (2008). Psychologia środowiskowa. W: J. Strelau & D. Doliński (red.). Psychologia: Podręcznik akademicki, tom II. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
2. Bechtel, R. B., Marans, R.W., Michelson, W. (red.) (1987). Methods in environmental and behavioral research. Van Nostrand.
3. Gehl, J. & Svarre, B. (2013). How to study public life. Island Press
4. Gifford, R. (red.) (2016). Research methods for environmental psychology (wybrane rozdziały). Wiley Blackwell
5. Zeisel, J. (2006). Inquiry by design. Environment/behavior/neuroscience in architecture, interiors, landscape and planning. W.W. Norton & Company
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: