Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej II (spec. kliniczna) 2404-P-4-PK-ZMT-2
W trakcie kursu student:
(1) przygotowuje prezentacje na temat wybranego testu: zawierającą następujące aspekty: autorzy i podstawy teoretyczne, właściwości psychometryczne, zastosowanie kliniczne, porównanie metody z innymi narzędziami służącymi do pomiaru wybranej funkcji poznawczej, sposób przeprowadzania testu, sposób obliczania i interpretacji wyników;
(2) w przypadku wybranych testów przeprowadza również pomiar z wykorzystaniem omawianego narzędzia w ramach przygotowanej prezentacji;
(3) i podchodzi do sprawdzianu końcowego;
W trakcie zajęć (część I i II) omówione zostaną m.in.:
Krótka Skala do Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych (MoCa), Test Rysowania Zegara, Test Figury Złożonej Reya, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), Test Wieży Londyńskiej (TOL), Test Sortowania Kart z Wisconsin (WCST), Test Płynności Figuralnej Ruffa (RFFT), Kolorowy Test Połączeń (CTT), Test Badania Uwagi D2, Test Uwagi i Spostrzegawczości (TUS), wybrane testy z baterii CANTAB, próby językowe: fluencja słowna, VCAT, próby do oceny funkcji motorycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
(1) Przygotowanie prezentacji na temat wybranego narzędzia neuropsychologicznego (maksymalny wynik 10 punktów). Oceniany jest sposób prezentacji materiałów, poprawność przekazywanych treści, dobre zrozumienie materiału, opracowanie wszystkich składowych dotyczących omawianego testu (część teoretyczna i praktyczna): ndst - < 6 pkt (< 60%); dst- 6 pkt (60%); dst plus- 7 pkt (70%) ; db- 8 pkt (80%); db plus- 9 pkt (90%) bdb- 9,5 pkt (95%).
(2) Kolokwium pisemne: test z jedną poprawną odpowiedzią: ndst - < 60%; dst- 60%; dst plus- 70%; db- 80%; db plus- 90% bdb- 95%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk
2. Walsh K.W. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. IPiN, Warszawa
3. Pąchalska, M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
4. Łuria, A.R. (1976). Podstawy neuropsychologii. PZWL, Warszawa
5. Domańska, Ł., Borkowska, A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo UMCS, Lublin
6. Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Scholar.
7. Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press.
8. Felten D.L., O’Banion M.K., Maida M.S. (2016). Atlas Neuroanatomii i Neurofizjologii Nettera. Edra Urban & Partner.
9. Podręczniki do omawianych testów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: