Psychologia kliniczna dziecka - poradnictwo dla rodziców
2404-P-4-PK-PKDPR
Podstawowe pojęcia i modele teoretyczne w obszarze poradnictwa dla rodziców.
Poradnictwo dla dzieci, poradnictwo rodzinne - podstawowe zagadnienia
Poradnictwo dla rodziców dla dzieci na różnych etapach rozwojowych
Poradnictwo dla rodziców adolescentów
Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w sytuacji wychowania dziecka z trudnościami w rozwoju, zaburzeniami rozwoju oraz z zaburzeniami psychicznymi
Wybrane aspekty etyczne poradnictwa psychologicznego dla rodziców.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przygotowanie projektu): 25
Efekty uczenia się - wiedza
Realizacja EUS_W15
W1: Zna i potrafi wyjaśnić zadania i podstawowe pojęcia z zakresu poradnictwa psychologicznego.
W2: Zna i potrafi wyjaśnić wybrane modele i podejścia stosowane w psychologii
W3: Zna, potrafi wymienić i omówić właściwości systemu rodzinnego sprzyjające zdrowiu,
Realizacja EUS_W19
W4: Zna i potrafi wymienić formy oddziaływań psychologicznych w obszarze poradnictwa psychologicznego (indywidualnego i rodzinnego)
W5: Zna i potrafi opisać formy oddziaływań psychologicznych w obszarze poradnictwa psychologicznego dla rodziców dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu psychicznym, zaburzeniami neorozwojowymi oraz zaburzeniami psychicznymi
Efekty uczenia się - umiejętności
ealizacja EUS_U10, EUS_U11:
U1: Potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne w kierunku identyfikacji czynników ryzyka, zasobów i potrzeb odbiorców (indywidualnych i grupowych),
U2: Potrafi adekwatnie dobrać narzędzia diagnozy psychologicznej służące psychologicznej ocenie funkcjonowania dziecka oraz jego rodziny (zasoby, strategie radzenia sobie) i dysfunkcji (osobowościowe i środowiskowe czynniki ryzyka),
U3: Potrafi sformułować cele oddziaływań adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb odbiorców,
U4: Potrafi zaprojektować programy wsparcia dla małoletnich
U6: Potrafi dokonać selekcji najlepszych oddziaływań dostosowanych do potrzeb małoletnich i ich rodziców.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
ealizacja EUS_K03,
K1: Potrafi wskazać i omówić właściwości sprzyjające świadczeniu profesjonalnego poradnictwa psychologicznego oraz wyjaśnić je znaczenie w sposób zrozumiały dla odbiorcy,
K2: Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w poszerzaniu samoświadomości i w kierowaniu własnym rozwojem (np. ukierunkowanie na pracę z małoletnimi ze specyficznymi trudnościami, rodzinami),
K3: Zna i przestrzega zasad etyki zawodowej w działaniach podejmowanych w obszarze poradnictwa dla rodziców.
Realizacja EUS_K04:
K4: Potrafi trafnie ocenić zakres swoich kompetencji i współpracuje z innymi specjalistami,
K5: W ramach realizacji zadań w obszarze psoradnictwa psycholgicznego potrafi nawiązać i podtrzymać współpracę ze środowiskiem społecznym.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach, projekt
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- seminaryjna
- studium przypadku
- doświadczeń
Wymagania wstępne
IV rok studiów - specjalność kliniczna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie
Obecność na zajęciach
Kolokwium (zagadnienia, opracowania do tematów przez Studentów)
Praca zaliczeniowa - przedstawienie i opracowanie trudności
Aktywność na zajęciach (merytoryczne wypowiedzi, udział w „scenkach”)
Literatura
Czabała, C., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN
Supińska, E. (2024). Pierwsza pomoc psychologiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN
Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: