Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
2404-P-4-PK-PKDM
1. Rozwój i specyfika psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
2. Dziecko jako aktywny podmiot biorący udział w pomocy psychologicznej – rozumienie jego szczególnych właściwości istotnych w procesie diagnozy i terapii.
3. Czynniki wpływające na rozwój psychiczny dzieci i młodzieży oraz powstawanie zaburzeń.
4. Wywiady, ocena, diagnoza w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
5. Badanie psychologiczne w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.
6. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.
7. Wybrane problemy kliniczne z uwzględnieniem okresów rozwoju.
8. Metody terapeutyczne w leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży.
9. Etyka w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 45
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. przygotowanie pracy zaliczniowej i zadań domowych): 45
Łącznie godz.120 – 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W13, K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1. Zna specyfikę psychologii klinicznej dzieci i młodzieży (K_W02, K_W12, K_W13, K_W18).
W2. Zna czynniki wpływające na rozwój psychiczny dzieci i młodzieży oraz powstawanie zaburzeń (K_W18, K_W20).
W3. Zna specyfikę i metody badania w postępowaniu diagnostycznym z udziałem dzieci i młodzieży (K_W19).
W4. Zna klasyfikację zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży (K_W19, K_W26).
W5: Zna wybrane problemy kliniczne z uwzględnieniem okresów rozwoju (K_W19, K_W20, K_W26).
W6: Zna wybrane metody terapeutyczne w leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży (K_W21, K_W22).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17
Efekty przedmiotowe:
U1. Potrafi wskazać specyfikę pracy klinicznej z dziećmi i młodzieżą i uwzględnić ją w planowanym postępowaniu diagnostycznym i terapeutycznym (K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17).
U2. Potrafi korzystać z klasyfikacji zaburzeń psychicznych w procesie diagnostycznym dzieci i młodzieży (K_U13, K_U14).
U3. Potrafi wykorzystać w praktyce klinicznej wiedzę z zakresu wybranych problemów klinicznych dzieci i młodzieży oraz metod terapeutycznych (K_U15,).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K06, K_K08, K_K10, K_K11
Efekty przedmiotowe:
K1. Potrafi prawidłowo nawiązać i podtrzymać kontakt z niepełnoletnim pacjentem. (K_K03, K_K08, K_K10)
K2. Zna i szanuje prawa niepełnoletniego pacjenta (K_K08, K_K10, K_K11).
K3. Potrafi współpracować z rodziną pacjenta w celu optymalizacji planowanych oddziaływań (KK06, K_K08).
Metody dydaktyczne
• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
• Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
• Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Specjalność psychologia kliniczna- przedmiot obowiązkowy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach: dozwolona jest 1 nieobecność.
Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.
Kolokwium z literatury.
Praktyki zawodowe
Literatura
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marcelli, D., Cohen, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.
Namysłowska, I. (2015). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Schaffer, H. R. (2004). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schaffer, H. R. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: