Psychologia kliniczna dziecka - diagnoza 2404-P-4-PK-PKDD
1. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży - zagadnienia wprowadzające, rodzaje i typy diagnozy.
2. Rola i znaczenie testów w postępowaniu diagnostycznym.
3. Ustrukturalizowany wywiad rodzinny.
4. Diagnoza intelektu dzieci i młodzieży.
5. Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży.
6. Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży.
7. Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży.
8. Badanie funkcji językowych i komunikacyjnych.
9. Diagnoza pamięci wzrokowej.
10. Umiejętności psychologa klinicznego pracującego z dziećmi i młodzieżą.
11. Etyka psychologa klinicznego w pracy z dziećmi i młodzieżą.
12. Zasady sporządzania pisemnej diagnozy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- referatu
- laboratoryjna
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach: dozwolona jest 1 nieobecność.
W przypadku większej liczby nieobecności decyzja o sposobie zaliczenia będzie podejmowana indywidualnie, zawsze będzie związana z wykonaniem dodatkowych zadań.
• Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.
• Kolokwium.
• Przygotowanie studium przypadku wybranego pacjenta na podstawie wybranych metod diagnostycznych poznanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Buss, A. H., Plomin, R. (2015). Kwestionariusz Temperamentu EAS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Chojnicka, I., Pisula, E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A. (2018). STAIC. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2019). BVRT. Test pamięci wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Łojek, E. (2007). RHLB-PL. Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Łojek, E., Stańczak, J., Wójcik, A. (2015). KPD. Kwestionariusz do pomiaru depresji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Łojek, E., Stańczak, J. (2019). BDI-II. Inwentarz Depresji Becka – Wydanie drugie. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2023). WISC-V w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Otrębski, W., Domagała-Zyśk, E., Rutkowska, K., Sudoł, A., Wiącek, G. (2019). ABAS-3. System oceny zachowań adaptacyjnych. Podręcznik polski. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Pettit, J. W., Hill, R. M. (2023). Myśli samobójcze u nastolatków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Raven, J. C. (2010). Test Matryc Ravena w Wersji Standard – Forma Klasyczna. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Raven, J. C. (2011). Test Matryc Ravena w Wersji Kolorowej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2017). CDI 2. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy depresji u dzieci i młodzieży. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wujcik, R., Wrocławska-Warchala, E. (2018). Conners 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: