Psychopatologia z elementami chorób dzieci i młodzieży 2404-P-4-PK-PDM
Głównym celem wykładu dla studentów psychologii III/IV jest:
1) Prezentacja podstawowych pojęć dotyczących ustalania normy w procesach psychicznych oraz sposoby określania nieprawidłowości w myśleniu i zachowaniu w okresie noworodkowym, niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa.
2) Przybliżone będą modele klasyfikacji zaburzeń psychicznych w postaci zbioru kodów ICD - 10 w ICD -11, (International Classification Diseases - 10th, 11 th Revision), oraz DSM-5 (Diagnostic Criteria DSM-5®).
3) Przedstawione będą podstawowe objawy zaburzeń z obszaru psychiatrii i psychologii sklasyfikowane według obowiązujących w Polsce wymogów Narodowego Funduszu Zdrowia w klasyfikacji ICD-10.
4) Przybliżone zostaną nowe propozycje chorób i zaburzeń psychicznych w zapowiadanej nowej wersji ICD-11.
5) Omówione zostaną metody zbierania danych potrzebnych do ustalenia prawidłowej diagnozy oraz podstawy strategii terapeutycznych w poszczególnych chorobach.
6) Wykład będzie omawiał cztery koncepcje powstawania zaburzeń psychicznych: biologiczną, poznawczą, psychoanalityczną i uczenia się.
Tematy wykładów:
1. Wstęp do psychopatologii w zakresie definicji norm i pojęć definiujących patologię. Systemy nozologiczne w postaci klasyfikacji ICD 10, DSM, ICPC, referencje Towarzystw Naukowych. Podstawy diagnozy psychologicznej, psychiatrycznej. Elementy sądowo - prawnego.
2. Paradygmmaty w objaśnianiu powstawania chorób psychicznych: biologiczny (patofizjologia, biochemia, genetyka), społeczny (socjologia), psychologiczny, holistyczny (biopsychospołeczny).
Paradygmaty terapeutyczne: psychoterapeutyczny, farmakologiczny, rehabilitacji społecznej, elektroterapii (elektrowstrząsy) i magnetoterapii
3. Psychopatologia ogólna dorosłych, podstawowe pojęcia zdrowia, choroby, symptomu, syndromu, zespołu.
4.Psychopatologia nieprawidłowości funkcji poznawczych: uwagi, pamięci, postrzegania, świadomości, myślenia)
5. Psychopatologia zaburzeń nie-psychotycznych: zaburzeń procesów emocjonalnych, motywacji i zachowania
6. Zaburzenia lękowe (nerwicowe), związane ze stresem, psychosomatyczne: mechanizmy wywołujące, diagnoza i terapia
7. Zaburzenia afektywne (nastroju): etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
8. Psychopatologia zaburzeń psychotycznych: schizofrenia, choroby urojeniowe: etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
9. Zespoły przebiegające z otępieniem, z organicznym uszkodzeniem mózgu: etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
10. Zaburzenia związane z uzależnieniami, zaburzenia behawioralne: etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
11. Zaburzenia związane z odżywianiem (anoreksja, otyłość), zaburzenia snu, zaburzenia osobowości: etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
12. Psychopatologia dzieci i młodzieży: klasyfikacja, nazewnictwo, występowanie
13. Zaburzenia relacji rodzic dziecko
14.Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży etiopatogeneza, diagnostyka i terapia
15. Funkcjonowanie i rola więzi wśród dzieci, młodzieży w rodzinie, w grupie, w społeczeństwie roku jest prezentacja podstawowych pojęć dotyczących ustalania normy w procesach psychicznych oraz sposoby określania nieprawidłowości w myśleniu i zachowaniu. . Wykład będzie omawiał cztery koncepcje powstawania zaburzeń psychicznych: biologiczną, poznawczą, psychoanalityczną i uczenia się.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - test 20 pytań z czterema możliwościami odpowiedzi. Czas trwania testu 30 minut. Do zaliczenia wymagane jest 13 prawidłowych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Według harmonogramu planu praktyk opracowanych dla Instytutu Psychologii.
Literatura
Literatura:
Kalat J. Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2017
Kubicka K, Kawalec W. (red.), Pediatria Tom 1 i 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 200
Cierpiałkowska L, Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2016
Rybakowski J, Pużyński S, Wciórka J. (red.), Psychiatria, Tom 1,2,3. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2010
Grzegorzewska I, Pisula E, Borkowska A. [w:] Cierpiałkowska L, Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2016
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo „Vesalius”. Instytut Psychiatrii i Psychologii. Kraków-Warszawa, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: