Psychopatologia dorosłych
2404-P-4-PK-PD
1. Podstawowe pojęcia w obszarze psychopatologii.
2. Obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych.
3.Omówienie zadań psychologa w zespole specjalistycznym i zasady współpracy z innymi specjalistami.
4. Etiologia zaburzeń psychicznych
5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych:
- wybrane zaburzenia lękowe
- wybrane zaburzenia nastroju
- wybrane zaburzenia psychotyczne.
6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychopatologii w planowaniu pomocy psychologicznej.
7. Omówienie wybranych etycznych aspektów relacji psycholog-pacjent w praktyce klinicznej
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30
Łącznie: 90h- 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W12, K_W13, K_W18, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychopatologii (K_W26)
W2. Zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych (K_W26)
W3. Zna etiologię wybranych zaburzeń psychicznych (K_W12, K_W13, K_W18, K_W20, K_W26),
W4:Zna zakres kompetencji psychologa klinicznego w zespole specjalistycznym i zasady współpracy z innymi specjalistami (K_W02, K_W26),
W5: Zna objawy wybranych zaburzeń psychicznych (K_W12, K_W13, K_W26),
W6: Zna rodzaje oddziaływań psychologicznych stosowanych w pracy z pacjentami cierpiącymi na zaburzenia psychologiczne, ich zalety i ograniczenia (K_W13, K_W21)
W7: Posiada wiedzę z zakresu wybranych etycznych aspektów relacji psycholog-pacjent w praktyce klinicznej (K_W22).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U17
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu psychopatologii (K_U14)
U2: Potrafi korzystać w procesie diagnozy z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń psychicznych, potrafi wskazać podobieństwa i różnice między nimi (K_U13, K_U14, K_U17),
U3: Na podstawie wiedzy o etiologii zaburzeń psychicznych potrafi wskazać czynniki ryzyka zachorowania na poszczególne zaburzenia (K_U13, K_U14, K_U15),
U4: Potrafi rozpoznawać objawy zaburzeń psychicznych na podstawie obserwowanych symptomów (K_U13, K_U14, K_U17),
U5: Potrafi zaproponować adekwatne formy pomocy psychologicznej )(K_U12, K_U15),
U6: Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zespole diagnostycznym/ leczącym (K_U12, K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K06, K_K10, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Zna i szanuje zasady pracy z pacjentem w praktyce klinicznej (K_K03, K_K10, K_K12),
K2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychopatologii w celu lepszego zrozumienia sytuacji pacjenta (K_K03, K_K10)
K3: Planując pomoc psychologiczną uwzględnia konsekwencje psychospołeczne związane z określonym zaburzeniem (K_K12)
K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji w obszarze psychopatologii (K_K06),
K5: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia psychiczne (K_K03, K_K06, K_K10).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
specjalność: psychologia kliniczna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach: dozwolone są 2 nieobecności.
• Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.
• Kolokwium z literatury.
Praktyki zawodowe
Literatura
Obowiązkowa:
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
Gałecki, P. (2022). Badanie stanu psychicznego Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: Edra Urban&Partner
Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD 11. Wrocław: Edra Urban&Partner (Tom 1 i 2)
Sęk,H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Dodatkowa:
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz,Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Scholar
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.
Seligman, M., Walker, E. Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka
Sęk H.(2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna, T1, Warszawa: PWN.
Sęk H. (2007). Psychologia kliniczna, T2, Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: