Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej 2404-P-4-PK-DPPK
Przedmiot składa się z dwóch modułów realizowanych równolegle przed dwoje nauczycieli.
Moduł A (15h):
"Proces diagnostyczny w psychologii klinicznej oraz standaryzowane wywiady ustrukturalizowane"
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
1. Rodzaje diagnozy klinicznej,
2. Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej - wpływ postawy badanego na wyniki badań testowych, znaczenie relacji osoba badana- diagnosta,
3. Specyfika wywiadu i obserwacji klinicznej,
3. Ocena stanu psychicznego- w kontekście psychologicznym,
4. Planowanie procesu diagnostycznego: sformułowanie celu diagnozy, dobór narzędzi diagnostycznych
5. Wybrane narzędzia do oceny zaburzeń psychicznych: BDI II, KPD
6. Wywiad ustrukturyzowany w diagnozie klinicznej: SCID-5-PD.
7. Znaczenie stosowania różnorodnych technik w procesie diagnostycznym i integracja wyników badań.
8. Przekazywanie wyników badań: aspekt komunikacyjny, społeczny i etyczny.
Moduł B (15h):
"Diagnoza kliniczna w alternatywnych podejściach teoretycznych"
========================================================
1. Podejście psychodynamiczne. Test Apercepcji Tematycznej.
2. Podejście narracyjne. Wywiad Historii Życia.
3. Podejście cechowe. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R.
W odniesieniu do powyższych:
*Charakterystyka metod.
*Przeprowadzenie badań.
*Analiza i interpretacja wyników badań.
*Konceptualizacja przypadku.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- drama
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Podstawą oceny semestralnej z przedmiotu jest średnia arytmetyczna z dwóch równoważnych ocen:
* oceny z zaliczenia modułu A
* oceny z zaliczenia modułu B
Podstawę zaliczenia modułu A stanowi końcowe kolokwium pisemne złożone z pytań otwartych i zamkniętych (100% oceny, z zastrzeżeniem *)
Podstawę zaliczenia modułu B stanowi kolokwium pisemne złożone z pytań otwartych (100% oceny, z zastrzeżeniem *).
* Na ocenę z każdego z modułów wpływa również obecność i aktywność a także wywiązywanie się z wykonywania zadań zlecanych przez nauczyciela (niektóre z nich, na przykład projekty modułowe wykonywane indywidualnie lub w parach/zespołach mogą również podlegać ocenianiu i istotnie wpływać na ocenę z modułu, w zależności od wytycznych podanych studentom w konkretnej edycji kursu)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz,Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
First, M., B. Janet B.W. Williams, J.B.W., Smith Benjamin, L., Spitzer, R.L. (2018). SCID-5-PD Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości DSM-5. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kępiński, A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Morrison, J. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Pragłowska, E. (2009). Metody psychologiczne w diagnostyce psychiatrycznej. W:J. Rybakowski, S. Pużyński S., J. Wciórka (red.), Psychiatria, tom I, Warszawa: Urban& Partners, wyd. II , 477-486.
Sęk H. ( red) ( 2005). Psychologia kliniczna t.1, Warszawa: PWN
Stemplewska- Żakowicz, K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako postępowanie badawcze. T1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. T2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2009). Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach klinicznych. T3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Waszkiewicz, E., Zakrzewska-Wirkus, K. (2012). Test Rorschacha w diagnostyce klinicznej i badaniach międzykulturowych. Psychiatria i Psychoterapia, 21-36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: