Mózgowe podłoże świadomości 2404-P-4-NP-ZS
___MODUŁ 1: Neuronalne korelaty stanów świadomości i nieświadomości.
Osoba prowadząca: dr Urszula Górska
Temat 1. Wprowadzenie do problemów świadomości
1. Problem psychofizyczny
2. Filozoficzne podejścia do świadomości (dualizm, mentalizm, materializm)
3. Trudny problem świadomości
4. Neuronalne korelaty świadomości
Temat 2. Stany nieświadomości (sen i anestezja)
1. Wstępujący układ siatkowaty
2. Charakterystyka faz snu
3. Zjawiska związane ze snem (marzenia senne, świadomy sen, parasomnie)
4. Charakterystyka działania wybranych anestetyków w mózgu
5. Etapy znieczulenia ogólnego
6. Badania i teorie działania anestetyków
7. System wzgórzowo-korowy
Temat 3. Zaburzenia świadomości
1. Charakterystyka globalnych zaburzeń świadomości
2. Omówienie behawioralnych skal diagnostycznych
3. Napady epilepsji a stany świadomości
4. Ogniskowe uszkodzenia mózgu wpływające na treści świadomości (agnozje, ślepowiedzenie, zespół pomijania stronnego)
5. Świadomość w rozszczepionym mózgu
Temat 4. Badanie świadomości - procesy percepcyjne i uwagowe
1. Psychofizjologia badania świadomości
2. Zadania percepsyjne – manipulacja treścią świadomości (rywalizacja obuoczna, maskowanie)
3. Systemy uwagowe i znawiska związane z uwagą (ślepota zmiany, mrugnięcie uwagowe)
4. Uwaga a świadomość
Temat 5. Teorie świadomości.
1. Hipotezy wyższego rzędu
2. Neuronalna globalna przestrzeń robocza
3. Lokalna transmisja powrotna Lammego
4. Kodowanie predykcyjne
5. Teoria zintegrowanej informacji
___MODUŁ 2: Świadomość cielesna
Osoba prowadząca: dr Marta Łukowska
Temat 1: Zmienione stany (samo)świadomości cielesnej
1. Analiza przypadków
2. Neuronalne korelaty
3. Metody leczenia i rehabilitacji
4. Konsekwencje dla badań (samo)świadomości
Temat 2: Koncepcje sensomotoryczne (samo)świadomości
1. Aspekty samoświadomości cielesnej:
a. poczucie przynależności części ciała do całości (sense of limb ownership)
b. poczucie, że nasze fizyczne ciało jest nasze (sense of body ownership)
c. poczucie zlokalizowania w ciele (embodiment; self-location)
d. perspektywa pierwszoosobowa (first-person perspective)
e. poczucie sprawczości (sense of agency)
2. Przegląd i demonstracja eksperymentalnych metod manipulacji świadomością cielesną:
a. Iluzja cierpnięcia (numbness illusion)
b. iluzja gumowej ręki (rubber hand illusion, RHI)
c. Iluzja identyfikacji z ciałem (full-body illusion)
d. Iluzja zamiany ciał (body swapping illusion)
e. Doświadczenie eksterioryzacji (out-of-body illusion, OBE)
3. Krytyczna analiza metod pomiaru stosowanych w badaniach z wykorzystaniem eksperymentalnej manipulacji świadomością cielesną.
Temat 3: Koncepcje trzewne (samo)świadomości
1. Interocepcja, homeostaza – definicje i dyskusja
2. Koncepcje trzewne samoświadomości:
a. Interoceptywne kodowanie predykcyjne (interoceptive predictive coding)
b. Subiektywna rama neuronalna (neural subjective frame)
c. Proto-jaźń (proto-self)
d. Odczuwająca jaźń (sentient self)
3. Neuronalne korelaty interocepcji:
a. autonomiczny układ nerwowy
b. kora wyspy
c. potencjały wywołane aktywnością serca (heartbeat-evoked potentials, HEP)
4. Zdolności interoceptywne:
a. Poprawność interoceptywna (interoceptive accuracy)
b. Wrażliwość interoceptywna (interoceptive sensibility)
c. Świadomość interoceptywna (interoceptive awareness)
5. Przegląd i demonstracja metod pomiaru zdolności interoceptywnych:
a. Zadanie śledzenia uderzeń swojego serca (heartbeat tracking task)
b. Zadanie wybijania rytmu swojego serca (heartbeat tapping task)
c. Zadanie rozpoznawania rytmu swojego serca (heartbeat discrimination task)
d. Skala Świadomości Ciała z Kwestionariusza Percepcji Ciała Porgesa (Body Awareness Scale of Porges’ Body Perception Questionnaire)
e. Wielowymiarowa Ocena Świadomości Interoceptywnej (The Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness, MAIA)
6. Atypowa interocepcja w kontekście klinicznym.
Temat 4: Podnoszenie świadomości interoceptywnej
1. Prezentacja wyników badań dotyczących metod podnoszenia świadomości interoceptywnej
a. Medytacja: skanowanie ciała
b. Deprywacja sensoryczna: floating, anechoiczna komora
c. Relaksacja (Schultz, Jacobson)
d. Trening kardioceptywny
2. Demonstracja wybranej metody zwiększania świadomości interoceptywnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
--- Moduł 1 ---
_Literatura obowiązkowa:
Susan Blackmore (2ed) "Consciousness. An Introduction"
_Literatura uzupełniająca
1. Anti Revonsuo "Consciousness. The science of subjectivity" rozdział 10.
2. Uhrig (2014) cerebral mechanism of general anesthesia
3. Zeman - The science of sleep
4. Górska (2016) Zaburzenia świaodomości z perspektywy neuroobrazowania
Lektury uzupełniające zostaną podane po kolejnych wykładach.
--- Moduł 2 ---
_Literatura obowiązkowa:
1. Wierzchoń, M. i Łukowska M.(2016). Ucieleśnione poznanie. W: Bremer J (red.) Przewodnik po kognitywistyce, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 605-622.
2. Łukowska, M., Siedlecka, M. i Wierzchoń, M. (2016). Poznawcze i neuronalne mechanizmy doświadczania podmiotowości: analiza problemu na przykładzie iluzji gumowej ręki. W: A. Warmbier (red.), Spór o podmiotowość: perspektywa interdyscyplinarna, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 145-160.
3. Łukowska, M.(2014). Poza ciało: różnice indywidualne w podatności na eksterioryzację. Rocznik Kognitywistyczny 7, 31-41. doi: 10.4467/20843895RK.14.005.2691
4. de Vignemont, Frédérique, "Bodily Awareness", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2020 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =
5. Brewer, R., Murphy, J., & Bird, G. (2021). Atypical interoception as a common risk factor for psychopathology: A review. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 130, tylko strony 470–482. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2021.07.036
6. Park, H. D., & Blanke, O. (2019). Coupling Inner and Outer Body for Self-Consciousness. Trends in Cognitive Sciences, 23(5), 377–388. https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.02.002
_Literatura uzupełniająca:
1. Łukowska, M. & Kałwak, W. Ucieleśnione poznanie. Kurs online w Copernicus College https://www.copernicuscollege.pl/kursy/poznanie-ucielesnione
2. Critchley, H. D., & Harrison, N. A. (2013). Visceral Influences on Brain and Behavior. Neuron, 77(4), 624–638. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2013.02.008
3. Park, H.-D., & Tallon-Baudry, C. (2014). The neural subjective frame: from bodily signals to perceptual consciousness. Phil. Trans. R. Soc. B, 369(1641), 20130208. https://doi.org/10.1098/rstb.2013.0208
4. Dieguez, S., & Blanke, O. (2011). Altered states of bodily consciousness. In E. Cardeña & M. Winkelman (Eds.), Altering consciousness: Multidisciplinary perspectives: History, culture, and the humanities; Biological and psychological perspectives (pp. 237–262). Praeger/ABC-CLIO.
5. Blanke, O., Slater, M., & Serino, A. (2015). Perspective Behavioral, Neural, and Computational Principles of Bodily Self-Consciousness. Neuron, 88(1), 145–166. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2015.09.029
6. Brener, J., & Ring, C. (2016). Towards a psychophysics of interoceptive processes : the measurement of heartbeat detection. Phil. Trans. R. Soc. B, 371, 20160015. https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0015
7. Azzalini, D., Rebollo, I., & Tallon-baudry, C. (2019). Visceral Signals Shape Brain Dynamics and Cognition. Trends in Cognitive Sciences, 23(6), 488–509. https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.03.007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: