Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej II (spec. neuropsychologiczna)
2404-P-4-NP-ZMT-2
W trakcie kursu student:
(1) przygotowuje prezentacje na temat wybranego testu: zawierającą następujące aspekty: autorzy i podstawy teoretyczne, właściwości psychometryczne, zastosowanie kliniczne, porównanie metody z innymi narzędziami służącymi do pomiaru wybranej funkcji poznawczej, sposób przeprowadzania testu, sposób obliczania i interpretacji wyników; prezentacja przygotowywana jest na podstawie literatury polsko/anglojęzycznej;
(2) w przypadku wybranych testów przeprowadza również pomiar z wykorzystaniem omawianego narzędzia w ramach przygotowanej prezentacji;
(3) i podchodzi do sprawdzianu końcowego;
W trakcie zajęć omówione zostaną m.in.:
TUS, D2, CVLT-II, BVRT, DCS, Test Figury Złożonej Reya, Camel&Cactus, VCAT, Test Żetonów, Próby do oceny praksji, gnozji, pomijania stronnego, szybkości motorycznej
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30
- udział w ćwiczeniach – 30 godzin
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 45
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
- przygotowanie prezentacji: 15 godzin
- przygotowanie do sprawdzianu końcowego: 15 godzin
Łącznie: 75 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
student zna podstawowe testy do diagnostyki neuropsychologicznej;
student zna zastosowanie kliniczne wybranych testów neuropsychologicznych;
student zna zasady prowadzenia badań z wykorzystaniem wybranych testów neuropsychologicznych;
student zna procedurę obliczania wyników i interpretacji w wybranych testach neuropsychologicznych.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U09 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U17 posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych
student potrafi wybrać test neuropsychologiczny w celu oceny określonej funkcji poznawczej;
student potrafi ocenić walory psychometryczne i trafność diagnostyczną testów;
student potrafi przygotować skrypt dotyczący omawianego testu;
student posiada umiejętność praktycznego stosowania testu;
student potrafi prawidłowo obliczyć wyniki wybranych testów neuropsychologicznych;
student potrafi prawidłowo zinterpretować wyniki wybranych testów neuropsychologicznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
student potrafi w jasny sposób przekazać zdobytą wiedzę i umiejętności;
student potrafi przyjąć rolę badacza/ badanego w trakcie ćwiczeń z testami;
student buduje krytyczną postawę wobec możliwości i ograniczeń wybranych narzędzi neuropsychologicznych;
student buduje podejście holistyczne do prowadzenia diagnozy neuropsychologicznej
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
• opis
• opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące:
• ćwiczeniowa
• obserwacji
• referatu
Metody dydaktyczne eksponujące:
• pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
(1) Przygotowanie prezentacji na temat wybranego narzędzia neuropsychologicznego (maksymalny wynik 10 punktów). Oceniany jest sposób prezentacji materiałów, poprawność przekazywanych treści, dobre zrozumienie materiału, opracowanie wszystkich składowych dotyczących omawianego testu (część teoretyczna i praktyczna): ndst - < 6 pkt (< 60%); dst- 6 pkt (60%); dst plus- 7 pkt (70%) ; db- 8 pkt (80%); db plus- 9 pkt (90%) bdb- 9,5 pkt (95%).
(2) Kolokwium pisemne: test z jedną poprawną odpowiedzią: ndst - < 60%; dst- 60%; dst plus- 70%; db- 80%; db plus- 90% bdb- 95%.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk
2. Walsh K.W. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. IPiN, Warszawa
3. Pąchalska, M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
4. Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Scholar.
5. Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press.
6. Podręczniki/ artykuły do omawianych testów.
7. Strauss, E., Sherman, E., Spreen, O. (2006) A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary, Third Edition
8. Mitrushina, M., Boone, K., Razani, J., D'Elia, L. (2005) Handbook of Normative Data for Neuropsychological Assessment
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: