Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej
2404-P-4-NP-WNK
Na zajęciach prezentowane są studia przypadków pacjentów z zaburzeniami poznawczymi z powodu nabytych uszkodzeń mózgu (np. będących skutkiem urazu lub chorób naczyniowych mózgu), z wyłączeniem chorób neurodegenracyjnych, którym poświęcono osobny kurs w ramach specjalności z neuropsychologii.
Tematy:
1) Neuropsychologia kliniczna – charakterystyka dyscypliny.
2) Przyczyny uszkodzenia mózgu.
3) Zaburzenia spostrzegania
4) Zaburzenia mowy.
5)Zaburzenia uwagi.
6) Zaburzenia pamięci.
7) Zaburzenia dowolnych czynności ruchowych.
8) Zaburzenia funkcji wykonawczych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem wykładowcy:15 godz.
Przygotowanie się do egzaminu- 45 godz.
Razem: 60 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Efeky kierunkowe:
K_W06
ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W11
zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji
K_W20
zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych
K_W26
ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii
Efekty przedmiotowe:
-posiada wiedzę w zakresie podstawowych zaburzeń zachowania oraz metod badawczych neuropsychologii
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
Efekty przedmiotowe:
-potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu neuropsychologii do pracy klinicznej
-potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie poznawcze człowieka
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
Efekty przedmiotowe:
-potrafi krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu neuropsychologii
-rozumie konieczność posiadania wiedzy interdyscyplinarnej w dziedzinie neuropsychologii
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Zaliczenie kursu: "Neuropsychologia"
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - testowy, wielokrotnego wyboru z minimalnym 60% progiem koniecznym na zaliczenie. Test będzie przeprowadzony z limitem czasowym.
Praktyki zawodowe
Literatura
Herzyk A.: Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2005.
Walsh, K.: Neuropsychologia kliniczna GWP (dowolne wydanie).
Pąchalska M. Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1 i 2. PWN, Warszawa, 2007.
Pąchalska M. Afazjologia. WN, Warszawa.
Ł. Domańska, A.R. Borkowska (red.). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wyd. UMCS, Lublin, 2008.
Jodzio K. (red). Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań. Warszawa PWN, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: