Podstawy oceny neuropsychologicznej
2404-P-4-NP-PONP
Tematy:
1) Diagnostyka i diagnoza neuropsychologiczna. Cele i rodzaje diagnozy. Czynniki wpływające na proces diagnozy. Badanie neuropsychologiczne. Elastyczny vs. stały dobór testów. Baterie testów neuropsychologicznych i ich użyteczność w procesie diagnostycznym. Wywiad z pacjentem. Główne podejścia do diagnozy neuropsychologicznej.
2) Rola neuroobrazowania funkcjonalnego w diagnostyce neuropsychologicznej.
3) Neuropsychologiczne podejście do pomiaru zdolności intelektualnych.
4) Rola obserwacji. Znaczenie analizy jakościowej.
5) Diagnostyka różnicowa afazji – podstawowe zasady.
6) Studia przypadków.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem wykładowcy:15 godz.
Przygotowanie opinii neuropsychologicznej: 20 godz.
Przygotowanie krótkiego raportu na podstawie samodzielnie przeprowadzonego wywiadu z pacjentem neurologicznym: 25 godz.
Razem: 60 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W19
zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
Efekty przedmiotowe:
-posiada wiedzę teoretyczną i znajomość podstawowych metod diagnozy zaburzeń o podłożu neuronalnym
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U10
rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
Efekty przedmiotowe:
-potrafi przeprowadzić wstępny wywiad z pacjentem z uszkodzonym mózgiem
-potrafi wybrać metody oceny neuropsychologicznej oraz przeprowadzić proces diagnostyczny
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
K_K06
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
K_K11
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych
Efekty przedmiotowe:
-potrafi nawiązywać kontakt z pacjentem i prowadzić z nim wywiad
-przestrzega zasad etyki psychologa w relacji z pacjentem z uszkodzonym mózgiem
-ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- referatu
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Zaliczenie kursu "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej"
Kurs tylko dla studentów zapisanych na specjalizację "Neuropsychologia"
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1) obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
2) przygotowanie opinii neuropsychologicznej wybranego pacjenta z deficytami poznawczymi
3) złożenie raportu z krótkiego wywiadu, przeprowadzonego z pacjentem neurologicznym
Praktyki zawodowe
Literatura
Lezak M. Neuropsychological assessment. (wybrane fragmenty).
Borkowska A, Szepietowska E. Diagnoza neuropsychologiczna - metodologia i metodyka. UMCS, Lublin, 2000.
Walsh, K. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu? Podstawy diagnozy
neuropsychologicznej. Wyd. IPiN. Warszawa, 2001.
Jodzio, K. Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Diffin, Warszawa, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: