Praca empiryczna
2404-P-3L-PE-Sj
Praca roczna jest pierwszą samodzielną pracą badawczą. Student na podstawie analizy literatury przedmiotu formułuje własny problem badawczy i hipotezy, planuje badanie empiryczne, zbiera dane i przeprowadza analizę statystyczną. Raport z pracy obejmujący te elementy winien być opracowany zgodnie z zasadami APA7.
Studenci współpracują z opiekunem pracy, realizując etapami poszczególne elementy swojego raportu. Prace prowadzone są indywidualnie, na temat uzgodniony z opiekunem.
Prowadzący seminarium (opiekun pracy) może formułować zakres tematyczny i dodatkowe warunki, które powinny być wskazane w opisie grupy.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia trwają dwa semestry, w tym:
obecność na zajęciach 60 godzin
opracowanie literatury przedmiotu 20 godzin
przeprowadzenie i opracowanie badań własnych 80 godzin
Opracowanie raportu 40 godzin
Razem 200 godzin (8 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
K_W04
zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych
K_W05
ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
K_W27
zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Efekty przedmiotowe
Student
Zna zasady etyki badań naukowych
Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez
Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia).
Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U03
potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U04
posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U05
umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
Efekty przedmiotowe
Student
Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu
Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym
Wyznacza niezbędną wielkość próby
Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne
Posługuje się oprogramowaniem statystycznym
Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy.
Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
Efekty przedmiotowe
Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania
Stosuje zasadę odpowiedzialności za wnioski w treści raportu.
Metody dydaktyczne
Zajęcia prowadzone są na seminarium, na którym Studenci przedstawiają wyniki realizacji swoich badań literaturowych i empirycznych
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- pomiaru w terenie
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw metodologii badań psychologicznych oraz statystyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny jest raport z badania empirycznego (praca roczna). Jest on recenzowany i oceniany niezależnie przez opiekuna i recenzenta. Ocena końcowa jest średnią z dwóch ocen.
Literatura
Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas.
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: