Psychiatria 2404-P-3-Psych-sj
1) Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z wiedzą na temat: psychopatologii ogólnej i klasyfikacji zaburzeń psychicznych - ze szczególnym uwzględnieniem znajomości objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w schizofrenii, zaburzeniach afektywnych i lękowych, zaburzeniach dysocjacyjnych, somatopodobnych i związanych ze stresem, zaburzeniach otępiennych, zaburzeniach neurorozwojowych (spektrum autyzmu, niepełnosprawności intelektualnych, ADHD), zaburzeniach zachowania i emocji występujących w dzieciństwie i adolescencji, zaburzeniach związanych z seksualnością człowieka, zaburzeniach związanych z uzależnieniami.
2) Przynoszą wiedzę o podstawowych korelacjach pomiędzy stanem somatycznym chorego a objawami psychopatologicznymi i zaburzeniami psychicznymi.
3) Zajęcia pomagają zrozumieć interakcje - czynników intrapsychicznych (psychopatologicznych), interpersonalnych i środowiskowych, genetycznych i sytuacyjnych oraz związanych z chorobami somatycznymi - w zakresie zdrowia psychicznego człowieka.
4) Ułatwiają podjęcie decyzji w sytuacjach nagłych (zamierzone samouszkodzenia, samobójstwa, zachowania agresywne, reakcje na stres
zagrażający życiu).
5) Ukazują możliwości psychoterapii osób z chorobami psychicznymi i kompleksowych zasad leczenia, opartych na współpracy specjalistów z wielu dziedzin (psychiatria, pedagog, terapeuta zajęciowy, pracownik socjalny)
6) Przedmiot "psychiatria" przybliża też znajomość zasad prawnych regulujących oddziaływania psychologiczne i postępowanie psychiatryczne, zakreśla ramy etyczne i aksjologiczne interakcji psychologa z chorym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Ocena ciągła zaangażowania studenta w interakcyjne metody dydaktyczne 25% dla końcowej oceny;
Zaliczenie pisemne - test jednokrotnego wyboru 75 % dla końcowej oceny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jarema M, Rabe-Jabłońska J. (2013). Psychiatria, PZWL.
Literatura uzupełniająca:
1. Wciórka J, Pużyński S, Rybakowski J. (2012). Psychiatria tom 1-3, Wrocław: Elsevier Urban & Partner, wyd. 2.
2. Cepeda, C (wyd. pol. T. Wolańczyk) (2012). Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier Urban & Partner.
3. Namysłowska, I (2012). Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
W roku akademickim 2023/2024 zajęcia będą odbywały się w trybie zdalnym. |
W cyklu 2024/25L:
W roku akademickim 2023/2024 zajęcia będą odbywały się w trybie zdalnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: