Neuropsychologia 2404-P-3-N-sj
W ramach zajęć studenci zdobywają ogólną wiedzę z zakresu neuropsychologii. Omawiane zagadnienia koncentrują się na poznaniu związku mózg-zachowanie człowieka, mózgowej organizacji procesów psychicznych. W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę o zaburzeniach i chorobach mózgu (urazy, zaburzenia świadomości, choroby naczyniowe, choroby zwyrodnieniowe) oraz ich neuropsychologicznych konsekwencjach (m.in. afazja, apraksja, amnezja). Studenci poznają metody pracy neuropsychologa, podstawy procesu diagnostyki neuropsychologicznej, przykłady przypadków klinicznych, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień.
Tematy:
1 Ogólny schemat budowy układu nerwowego. Uszkodzenia mózgu (urazy mózgu, choroby naczyniowe, choroby zwyrodnieniowe ośrodkowego układu nerwowego, choroby infekcyjne powodujące zaburzenia funkcjonowania poznawczego)
2. Asymetria półkulowa mózgu.
3. Konsekwencje uszkodzeń struktur podkorowych mózgu.
4. Płaty czołowe - budowa i następstwa ich uszkodzenia.
5. Płaty ciemieniowe – budowa i następstwa ich uszkodzenia.
6. Płaty skroniowe – budowa i następstwa ich uszkodzenia.
7. Płaty potyliczne – budowa i następstwa ich uszkodzenia.
8. Różnice w budowie i funkcjonowaniu mózgu związane z płcią. Płeć mózgu a hormony.
9. Starzenie (się) a funkcjonowanie poznawcze.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test wielokrotnego wyboru (60% poprawnych zalicza test)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk (lub starsze wydanie)
Uzupełniająca:
Walsh K.W. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. IPiN, Warszawa
Pąchalska, M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Pąchalska M. (2011) Afazjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Łuria, A.R. (1976). Podstawy neuropsychologii. PZWL, Warszawa
Domańska, Ł., Borkowska, A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo UMCS, Lublin
Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: