Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (zima) 2404-P-2Z-KKP-Sj
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne zapoznanie się z podstawowymi problemami psychometrii poprzez samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego i oszacowanie jego własności psychometrycznych.
Podstawowe treści programowe (semestr zimowy i letni):
1) Koncepcja i teoria mierzonej cechy
2) Operacjonalizacja mierzonej cechy
3) Tworzenie pozycji kwestionariusza
4. Ocena trafności treściowej pozycji przez sędziów kompetentnych
5) Stworzenie pierwszej eksperymentalnej wersji kwestionariusza
6) Zaplanowanie i przeprowadzenie badań empirycznych w celu oszacowania własności psychometrycznych skonstruowanego przez siebie kwestionariusza
7) Analiza wyników badań (1): analiza pozycji kwestionariusza i ich selekcja z wykorzystaniem takich metod jak:
a) analiza czynnikowa
b) analiza mocy dyskryminacyjnej
c) kryterium zewnętrzne (np. porównanie grup walidacyjnych)
d) korelacja z innymi kwestionariuszami
e) inne
8). Stworzenie ostatecznej wersji kwestionariusza
9) Analiza wyników badań (2): Ocena właściwości psychometrycznych kwestionariusza, w szczególności – jego rzetelności i trafności.
10) Opracowanie norm
11) Przygotowanie kwestionariusza do użycia w badaniach (formularz testowy, instrukcja, klucz odpowiedzi, itp.)
12. Napisanie raportu z badan
UWAGA Do końca semestru zimowego powinny być zrealizowane co najmniej treści opisane w punktach 1-5. Pozostałe treści (łącznie z napisaniem raportu) powinny być zrealizowane do końca semestru letniego
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest skonstruowanie kwestionariusza psychologicznego. Kwestionariusz ten nie musi być doskonały. Powinien być jednak oparty na jasnej koncepcji mierzonej cechy a metody tworzenia pozycji, oraz oceny pozycji i całego testu muszą być zgodnie z zasadami metodologii badań psychometrycznych. Do zaliczenia zajęć semestru zimowego wymagane jest opracowanie kwestionariusza w formie gotowej do badań empirycznych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Hornowska, E. (2001). Testy Psychologiczne – teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria: Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press.
Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych (cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych, rozdz. 15, 16, 17, 18, 20). Warszawa: PWN.
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (dostępne są też liczne wydania angielskie tej pracy, zatytułowane Psychological testing).
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: