Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (lato) 2404-P-2L-KKP-Sj
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne opanowanie podstawowych zagadnień z zakresu psychometrii poprzez samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego, mierzącego cechę wybraną przez studenta.
Treści programowe (semestr zimowy i letni):
1) Koncepcja i teoria mierzonej cechy
2) Operacjonalizacja mierzonej cechy
3) Tworzenie wstępnej puli pozycji kwestionariusza
4. Ocena trafności treściowej pozycji przez sędziów kompetentnych
5) Stworzenie pierwszej eksperymentalnej wersji kwestionariusza
6) Zaplanowanie i przeprowadzenie badań empirycznych
7) Analiza pozycji i ich selekcja z wykorzystaniem takich metod jak:
a) analiza czynnikowa
b) analiza mocy dyskryminacyjnej
c) kryterium zewnętrzne (np. porównanie grup walidacyjnych)
d) korelacja z innymi kwestionariuszami
e) inne
9) Ocena właściwości psychometrycznych kwestionariusza
10) Opracowanie norm
11) Przygotowanie kwestionariusza do użycia w badaniach (formularz testowy, instrukcja, klucz odpowiedzi, itp.)
12 Napisanie raportu z badań
UWAGA Dokładny harmonogram prac nad kwestionariuszem ustala prowadzący zajęcia. Byłoby pożądane, aby do końca semestru zimowego zrealizowano treści opisane w punktach 1-5. Pozostałe treści (łącznie z napisaniem raportu) powinny być zrealizowane do końca semestru letniego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest skonstruowanie kwestionariusza psychologicznego. Do zaliczenia zajęć semestru letniego konieczne jest przeprowadzenie badań empirycznych i dokonanie na tej podstawie własności psychometrycznych skonstruowane testu oraz napisanie raportu podsumowującego całość prac nad kwestionariuszem
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
American Psychological Association (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (dostępne są też liczne wydania angielskie tej pracy, zatytułowane Psychological testing).
Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych (cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych, rozdz. 15, 16, 17, 18, 20). Warszawa: PWN.
Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SAGE (lub późniejsze wydania).
Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria: Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press. *
Hornowska, E. (2001). Testy Psychologiczne – teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. *
King, B.C., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Magnusson, D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów (rozdz. 15: Zgadywanie). Warszawa: PWN.
Oleś, P.K. (2017). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar.
Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne.
Stevens, J.P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th ed.). New York, NY: Routledge.
Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008). Psychologia: podręcznik akademicki (t. 1, rozdz. 8, Osobowość; rozdz. 9, Psychologia różnic indywidualnych). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wilczyńska, J., Drwal, R. Ł. (1995). Opracowanie Kwestionariusza Aprobaty Społecznej (KAS) J. Wilczyńskiej i R. Ł. Drwala. W: R. Ł. Drwal, P. Brzozowski, P. Ole (red.), Adaptacja kwestionariuszy osobowości (s. 57-66). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zawadzki, B., Hornowska, E. (2008). Psychometria: konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia, podręcznik akademicki (t. 1, s. 847-893). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
* gwiazdką zaznaczono podstawowe podręczniki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: