Umiejętności akademickie
2404-P-2-UA-Sj
Tematyka zajęć:
1. Jak czytać teksty naukowe z dziedziny psychologii? Struktura artykułu naukowego. Standardy APA
2. Zasady cytowania literatury
3. Zasady przygotowania tabeli i rysunków
4. Podstawy pisania raportów z badań
5. Przygotowywanie posterów
6. Programy badawcze w pracach naukowych
Całkowity nakład pracy studenta
- godziny realizowane z udziałem prowadzącego – 15 h
- czas poświęcony na indywidualną pracę studenta – zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć – 15 h
- czas potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 30 h
Razem: 60 h
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty przedmiotowe:
W01: uczestnicy posiadają wiedzę teoretyczną dotyczącą sposobu konstruowania raportów z badań w nauce
W02: uczestnicy wiedzą, dlaczego odpowiedni sposób prezentacji danych w nauce jest ważny, potrafią wymienić najważniejsze cechy raportu naukowego
Efekty kierunkowe:
Student:
K_W04: zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty przedmiotowe:
U01: uczestnicy potrafią odnaleźć informacje potrzebne do opracowania artykułu naukowego w odpowiednich bazach danych
U02: uczestnicy potrafią skonstruować poprawny raport naukowy według zaleceń APA
U03: uczestnicy potrafią przygotować poprawny poster prezentujący wyniki badania empirycznego
U04: uczestnicy potrafią wyszukać najlepsze czasopisma psychologiczne i wskazać to, co stanowi o ich wyjątkowości
Efekty kierunkowe:
Student:
K_U06: posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych
K_U08: ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U09: posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U10: rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty przedmiotowe:
K01: uczestnicy potrafią określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych
Efekty kierunkowe:
Student:
K_K01: potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych
Metody dydaktyczne
Metody eksponujące
• Metody podające
• Metody poszukujące (laboratoryjna, ćwiczenia)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
kanon (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (1 dozwolona nieobecność)
- wykonywanie pisemnych prac domowych (40 pkt) obejmujących przygotowanie części raportu
- z każdej pracy pisemnej należy otrzymać przynajmniej 50% punktów (5), aby otrzymać ocenę pozytywną z zajęć
- opóźnienie w oddawaniu prac skutkuje obniżeniem maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w danym zadaniu (1 pkt na tydzień)
- podczas zajęć można zdobyć dodatkowe punkty za aktywność (max. 5)
- zajęcia odbywają się co dwa tygodnie, możliwa jest jedna nieobecność w semestrze
21-24 : ocena 3
25-27 : ocena 3+
28-31 : ocena 4
32-35 : ocena 4+
36-40 : ocena 5
Praktyki zawodowe
Literatura
Obowiązkowa:
Harasimczuk, J., & Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Dodatkowa:
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., & Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: