Psychologia organizacji i pracy 2404-P-2-POP-sj
Psychologia pracy jest stosowaną poddyscypliną psychologii, zajmującą się zachowaniami człowieka w sytuacji pracy i relacjach biznesowych. Wykład poświęcony będzie trzem obszarom psychologii pracy. W części pierwszej, omówiona będzie ergonomia poznawcza, a zatem najistotniejsze mechanizmy psychologiczne mające wpływ na możliwości i ograniczenia człowieka w wykonywaniu zadań zawodowych, szczególnie w zajęciach trudnych i niebezpiecznych. Omówione będą pojęcia świadomości sytuacyjnej, kontroli antycypacyjnej oraz wpływ stresu (czynników fizycznych i społecznych) na procesy wykonawcze, decyzyjne i poznawcze człowieka. Omówiona będzie problematyka niezawodności człowieka i teorie czynnika ludzkiego w wypadkach. Druga część wykładu poświęcona będzie szerzej problematyce stresu psychospołecznego (w szczególności mobbingu), zaburzeniom związanym ze stresem (wypaleniu zawodowemu, zaburzeniom związanym z traumą) oraz prewencji na poziomie pierwszo- drugo- i trzeciorzędowym. Poruszona zostanie też problematyka kultury bezpieczeństwa (model JUST culture).
Ostatnia część poświęcona będzie selekcji zawodowej i orzecznictwu. Omówione zostaną metodyki diagnozy w służbie medycyny pracy, psychologii transportu oraz w innych zawodach. Wykład zakończy omówienie ścieżki kariery w obszarze praktyki psychologa pracy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test wielokrotnego wyboru (z dostępem do materiałów)
Literatura
Lektura obowiązkowa:
1. Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN
2. Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN
Lektura uzupełniająca:
3. Arnold, J., & Silvester, J. (2005). Work psychology: Understanding human behaviour in the workplace. Pearson Education.
4. EuroPsy documents: www.efpa.eu/download/aa50b2aa4be51a2778d746f8aa583f1a
5. Endsley, M. R., & Garland, D. J. (2000). Theoretical underpinnings of situation awareness: A critical review. Situation awareness analysis and measurement, 3-32.
6. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 389-411.
7. Bourne Jr, L. E., & Yaroush, R. A. (2003). Stress and cognition: A cognitive psychological perspective.
8. Bukowski, T. (2014) Sleepy and unsafe. Safety+Health Magazine, http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/10412-sleepy-and-unsafe-worker-fatigue
9. Reason, J. (2000). Human error: models and management. BMJ: British Medical Journal, 320(7237), 768.
10. Hollnagel, E. (1997). Cognitive ergonomics: it's all in the mind. Ergonomics, 40(10), 1170-1182.
11. Parker, D., Lawrie, M., & Hudson, P. (2006). A framework for understanding the development of organisational safety culture. Safety science, 44(6), 551-562.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: