Podstawy kontaktu psychologicznego
2404-P-2-PKP-sj
Zajęcia służą nabyciu przez uczestników rozumienia i umiejętności bycia w kontakcie psychologicznym. Podstawą jest umiejętność skutecznego komunikowania się, stąd na zajęciach uczestnicy praktykują umiejętność komunikowania się między sobą indywidualnie, jak i w grupie. Na kolejnych etapach edukacji ma to im posłużyć do zdobywania kompetencji interpersonalnych, aby możliwe było przeprowadzenie diagnozy, poradnictwo psychologicznei możliwość przeprowadzenia innych form pomocy psychologicznej.
1. Kontakt psychologiczny
2. Komunikacja niewerbalna vs. werbalna
3. Aspekty obserwacji
4. Komunikat Ja i różnice między komunikatem Ja i Ty
5. Triada rogerowska
6. Profesjonalna vs. nieprofesjonalna pomoc psychologiczna
7. Zasady specyficznej relacji pomocowej (w tym m.in. zasada poufności, przeprowadzenie pierwszego spotkania)
8. Wybrane narzędzia skutecznej komunikacji w relacji pomocowej
9. Ćwiczenie omawianych narzędzi
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h
2. Konsultacje z osobą prowadzącą: 10h
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h
Razem 50 godz., 2 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Wie czym jest kontakt psychologiczny
W2. Zna podstawowe teorie osobowości oraz potrafi zidentyfikować podstawowe cechy osobowości (K_W12)
W3. Zna różnice między profesjonalną a nieprofesjonalną pomocą psychologiczną
W4. Zna termin „Komunikat Ja”
W5. Zna triadę rogerowską
W6. Zna czynniki społeczne i emocjonalne w zakresie profesjonalnej pomocy psychologicznej
W7. Zna czynniki ułatwiające stworzenie sprzyjającej atmosfery
W8. Zna zalety i wady otwartości wobec klienta
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Umie słuchać aktywnie zachowując zasady triady rogerowskiej (K_U10)
U2. Umie budować „Komunikat Ja” (K_U10)
U3. Umie obserwować i dać konstruktywną informację zwrotną osobie pracującej w roli osoby pomagającej (K_U10)
U4. Umie rozróżnić komunikaty werbalne od niewerbalnych (K_U10)
U5. Umie wspomóc klienta w otwieraniu się (K_U10, K_W12)
U6. Umie radzić sobie z ciszą (K_U10)
U7. Umie dopasować właściwości wokalne (K_U10)
U8. Umie nawiązać oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu kontakt z osobą przychodzącą po pomoc (K_U10)
U9. Rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim (K_U10)
U10. Umie przekazać osobie otrzymującej pomoc informację o zasad poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego (K_U10)
U11. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać (K_U10, K_W12)
U12. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób zachowując się empatycznie (K_U10)
U13. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlenie, przerwy (K_U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Wie o możliwości udzielania pomocy psychologicznej tylko w takim obszarze w jakim jest się wyszkolonym.
K2.Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad poufności
K3. Ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K4. Odpowiedzialnie korzysta z poznanych narzędzi pomocy psychologicznej i ma podstawowe rozeznanie kiedy je stosować.
K5. Polepsza poziom kompetencji w zakresie komunikacji indywidualnej oraz w grupie.
K6. Polepsza poziom kompetencji w mówieniu o swoich odczuciach.
Metody dydaktyczne
Wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
-
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność bez usprawiedliwienia),
Przygotowanie zadanych zadań,
Kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Literatura
Leathers, D. G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rogers, C. O stawaniu się osobą. Wydawnictwo REBIS
Steward, J. (red.) (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Szustrowa, T. (1987). (red). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: