Wprowadzenie do psychofizjologii 2404-P-1-WdPF-Sj
Kurs stanowi wprowadzenie w podstawowe zagadnienia z psychofizjologii. Przedstawiona zostanie definicja psychofizjologii i jej źródła, omówiona krótka historia psychofizjologii oraz nauki pokrewne. Słuchacze zaznajomieni zostaną z pojęciem sygnału oraz omówione będą jego rodzaje oraz parametry wykorzystywane do jego opisu. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną podstawowe elementu urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w psychofizjologi. Znacząca cześć kursu poświęcona zostanie zaawansowanym metodą wykorzystywanym w badaniach psychologicznych i neuronaukach badających aktywność bioelektryczną, magnetyczną i hemodynamiczną mózgu, aktywność mięśni szkieletowych, aktywność układu sercowo-naczyniowego, aktywność elektryczną skóry, ruchy oka oraz zmiany szerokości źrenicy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
pisemny test wielokrotnego wyboru (w sesji egzaminacyjnej) lub egzamin ustny. Do zaliczenia testu wymagane jest uzyskanie min. 50% punktów
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, ss. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jaśkowski P (2004) Zarys psychofizjologi. Warszawa:Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Andreassi, J.L. (2007). Psychophysiology: Human behavior and physiological response (5th ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Ass., Inc.
Baars, B.J. & Gage, N. (2013). Fundamentals of cognitive neuroscience. Oxford: Elsevier.
Birbaumer, N., Ghanayim, N., Hinterberger, T., Iversen, I., Kotchoubey, B, Kübler, A., Perelmouter, J., Taubß, E. & Flor, H. (1999). A spelling device for the paralysed. Nature, vol. 398, 25 March, ss. 297-298.
Buckner , R.L., Andrews-Hanna, J.R., Schacter, D.L. (2008). The brain’s default network: Anatomy, function and relevance to disease. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124, 1-38.
Budochoska, W., Grabowska, A. (1994). Dwie półkule – jeden mózg. Warszawa: Wiedza Powszechna
Cacioppo, J.T. ,Tassinary, L.G. (red.). (1990). Principles of psychophysiology: Physical, social, and inferential elements. Cambridge: Cambridge University Press.
Cacioppo, J.T., Tassinary, L.G., Berntson, G.G. (red.). (2000). Handbook of psychophysiology
(wyd. 2). Cambridge: Cambridge University Press.
Cacioppo, J. T., Tassinary, L. G., Berntson, G. G. (red.). (2007). Handbook of psychophysiology
(wyd. 3). New York: Cambridge University Press.
Carter, R. (2009). The brain book. London: Dorling Kindersley.
Ciarkowska, W. (1992). Psychofizjologiczna analiza aktywności poznawczej (rozdz. I-II). Wrocław: Ossolineum.
Coles, M.G.H., Donchin, E., Porges, S.W. (red.). (1986). Psychophysiology: Systems, processes, and applications. Amsterdam: Elsevier.
Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (red.) (2005). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fitzgerald, M.J., Gruener, G., Mtui, E. (2012). Clinical neuroanatomy and neuroscience (VI ed.). Elsevier.
Hall, C. R. (2001). Imagery in sport and exercise. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas, C. M. Janelle (red.), Handbook of sport psychology (2nd ed., pp. 529-549) ). New York: Wiley.
Hasset, J. (1978). A primer of psychophysiology. San Francisco: Freeman.
Hockey R. (2013). The psychology of fatigue: work, effort and control. New York: Cambridge University Press.
Hugdahl, K. (1995). Psychophysiology: The mind-body perspective (chapters: 9,10, 14). Cambridge: Harvard University Press.
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza: Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Vizja Press & IT.
Jennings, J.R., Coles, M.G.H. (red.) (1991). Handbook of cognitive psychophysiology: Central and autonomic nervous system approaches. Chichester: Wiley.
Kurzban, R., Duckworth, A., Kable, J.W., Myers, J. (2013). An opportunity cost model of subjective effort and task performance. Behavioral and Brain Science, 36, 661-726.
Martin, I., Venables, P.H. (red.). (1980). Techniques in psychophysiology. Chichester: Wiley.
Nolte, J. (2011). Mózg człowieka: Anatomia czynnościowa mózgowia (t. I-II). Wrocław: Elsevier.
Poldrack, R.A., Mumford, J.A., Nichols, T.E. (2011). Handbook of functional MRI data analysis. Cambridge: cambridge University Press.
Rizzollatti, G., Sinigaglia, C. (2008). Mirrors in the brain. Oxford: Oxford University Press.
Rynkiewicz, A. (2005). Fazowe zmiany akcji serca jako wskaźniki niektórych procesów poznawczych. Psychologia-Etologia-Genetyka, 12, 59-86
Sosnowski, T. (2002) Zadania umysłowe a aktywność sercowo-naczyniowa. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sosnowski, T., Zimmer K. (red.) (1993), Metody psychofizjologiczne w badaniach psychologicznych. Warszawa: PWN.
Stein, J.F., Stoodley, C.J. (2006). Neuroscience: an introduction. Chichester: Wiley
Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
Stern, R. M., Quigley, K. S. (2001). Psychophysiological recording. New York, DC: Oxford University Press.
Traczyk, W. Z., Trzebski, A. (red.) (2001). Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej (wyd. III). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: