Wprowadzenie do etyki 2404-P-1-WdE-Sj
Zajęcia „Wprowadzenie do etyki” to podstawowy kurs jednej z najbardziej interesujących dyscyplin humanistyki, poświęconej moralności oraz zasadom słusznego postępowania. Relacje moralne między ludźmi, wraz z normami, które mają je regulować, stanowią podstawową tkankę bezpiecznego i harmonijnego życia społecznego. Jednak normy te bywają łamane, a nasze zaufanie społeczne wciąż trzeba odbudowywać. Czy człowiek potrafi ustalić bezwzględne kryteria dobra i zła? Na jakiej podstawie powinien określać zasady słusznego postępowania? Uczestnicząc w wykładzie studenci poznają poszczególne teorie i systemy etyczne, które odnoszą się do kwestii naszych moralnych obowiązków. Przeglądają historię poszukiwań odpowiedzi na pytanie „czym jest dobre życie?”, która często wyłaniała się z rozbudowanych koncepcji dotyczących całej rzeczywistości i sensu egzystowania człowieka w świecie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Studenci odpowiadają na pytania dotyczące treści wykładu. Wymagany próg na ocenę dostateczną – około 50%, dobrą – około 65%, bardzo dobrą – około 80%.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Arystoteles, Etyka nikomachejska, (dowolne wydanie).
Św. Augustyn, „O wolnej woli", w tegoż: Dialogi filozoficzne, Kraków 2001.
H. Elzenberg, „Pojęcie wartości perfekcyjnej”, w tegoż: Wartość i człowiek. Rozprawy z humanistyki i filozofii, Toruń 2005.
D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności, Warszawa 1975.
I. Kant, Krytyka praktycznego rozumu, (dowolne wydanie).
L. Kołakowski, „Etyka bez kodeksu”, w tegoż: Kultura i fetysze, Warszawa 2000.
T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1966.
I. Lazari- Pawłowska, „Problemy etyki sytuacyjnej”, w tejże: Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992.
I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Warszawa 1990.
E. Levinas, Całość i nieskończoność, Warszawa 2002; Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996.
A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996.
J. S. Mill, Utylitaryzm, w tegoż: Utylitaryzm. O wolności, Warszawa 2006.
F. Nietzsche, Poza dobrem i ziem, (dowolne wydanie).
Platon, Gorgiasz, (dowolne wydanie).
Platon, Menon, (dowolne wydanie).
Platon, Protagoras, (dowolne wydanie).
Przewodnik po etyce, P.Singer (red.), Warszawa 1998.
R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996.
J.-J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1954.
P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003.
W. Tatarkiewicz, „O bezwzględności dobra”, w tegoż: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Wrocław 1992.
B. Wolniewicz, „Filozoficzne aspekty kary głównej”, „Edukacja Filozoficzna" nr 20/1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: