Teoria pojęć i rozumowań 2404-P-1-TPR-Sj
W ramach kursu omówione zostanie pojęcie języka, jako systemu znaków będącego podstawowym sposobem komunikowania i przekazywania informacji. Zaprezentowane będą podstawy logicznej analizy języka - nauki badającej język jako system znaków zarówno pod względem wewnętrznej jego budowy (gdy mamy na myśli syntaksę i składnię), w kontekście pragmatycznym (przy uwzględnieniu użytkowników), jaki i w odniesieniu do tego, do czego się ów język odnosi (semantyka), ze szczególnym uwzględnieniem ogólnych warunków, które powinny spełniać wypowiedzi by zachowywać mogły pewne kluczowe z pragmatycznego punktu widzenia (w szczególności w kontekście argumentowania, dowodzenia, konstruowania i obalania tez, weryfikowania itd.) cechy, takie jak: prawdziwość, niesprzeczność, wiarygodność, spójność składniową itp.
Wykształcenie umiejętności poprawnego formułowania własnych myśli, klarownego i sprawnego prowadzenia dyskusji, ścisłego formułowania tez, stawiania i weryfikowania hipotez - umiejętności kluczowych dla komunikowania, może się odbyć przez pracę z językiem ukierunkowaną na wyizolowanie z konkretnych wypowiedzi języka potocznego, aspektu istotnego dla danego zagadnienia.
W ramach zajęć dyskutowane będą następujące zagadnienia z zakresu teorii pojęć i rozumowań:
1. Logiczna analiza języka.
a) Język jako narzędzie poznania i komunikacji; znak.
b) Język jako system znaków, język naturalny a język sztuczny.
c) Funkcje (semiotyczne) wypowiedzi językowych, prawdziwość zdania, klasyczna definicja prawdy. Koncepcje Bühlera i Jakobsona.
d) Obiektywny charakter prawdziwości i fałszywości zdań.
e) Kategoria syntaktyczna, indeks Ajdukiewicza, kategoria zdaniowa, nazwowa, kategorie funktorowe, zdania (w sensie logicznym) — przykładowe podziały.
2. Wybrane elementy teorii pojęć
a) Nazwy — wybrane pojęcia; przykładowe podziały.
b) Związki między zakresami nazw generalnych.
c) Zależność między treściami nazw a ich zakresami.
d) Pojęcia relacyjne – analiza i przykłady.
3. Sądy w sensie psychologicznym i sądy w sensie logicznym
4. Operatory i spójniki zdaniowe. Pojęcie prawdziwościowości dla operatorów i spójników zdaniowych.
5. Struktura zdań. Operatory i spójniki nieklasyczne - analiza z punktu widzenia języka naturalnego oraz formalizmu logicznego. Spójniki „i” oraz „lub” jako spójniki niezdaniowe i ich związki ze spójnikami zdaniowymi.
6. Zdania analitycznie prawdziwe i syntetyczne prawdziwe. Zdania logicznie prawdziwe oraz zdania logicznie fałszywe.
7. Analiza zwrotów kwantyfikujących w języku naturalnym – wprowadzenie do sformułowania pojęcia kwantyfikatora. Kwantyfikatory a wypowiedzi niezupełne.
8. Teoria definicji – klasyfikacja i przykłady.
9. Błędy językowe, błędy w definiowaniu, uzasadnianiu, we wnioskowaniach; przyczyny nieporozumień.
10. Ogólna teoria rozumowań – klasyfikacje i przykłady.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi kryteriami oceniania będą:
1. sprawdziany dotyczące zagadnień aktualnie omawianych na zajęciach,
2. obecności - dopuszczalne są nieobecności na dwóch zajęciach,
3. aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest spełnienie warunku 2.
Kryteria oceny z prac pisemnych:
5 - od 90% (włącznie) - do 100%
4,5 - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
4 - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
3,5 - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
3 - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
2 - poniżej 45%.
Nieobecność podczas zajęć, na których odbywać się będzie dany sprawdzian, skutkuje jego niezaliczeniem (tj. uzyskaniem 0 punktów).
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych ze sprawdzianów; ocena końcowa może zostać zmodyfikowana po uwzględnieniu ewaluacji pracy podczas zajęć.
W przypadku konieczności pracy zdalnej, sprawdziany będą odbywały się za pośrednictwem platformy Moodle.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa
Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania).
Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1974.
Krzysztof Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2000.
Kazimierz Ajdukiewicz, Zarys logiki, Warszawa, 1957 WZWS
Marek Nasieniewski, „Materiały do konwersatorium”, Toruń, udostępniane w wersji elektronicznej.
Literatura uzupełniająca
Piotr Łukowski, Paradoksy, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006.
Richard Grandy, Daniel Osherson, Sentential Logic Primer (rozdział pierwszy) dostępne online:
https://www.ruf.rice.edu/~rgrandy/primer.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: