Historia filozofii 2404-P-1-HF-Sj
1.Filozofia: czym jest i skąd się wzięła. Etymologia słowa. Podział filozofii.
Kultura grecka i początki filozofii europejskiej.
a) Jońska filozofia przyrody (Tales, Anaksymander, Anaksymenes)
b) Heraklit z Efezu
c) Parmenides i szkoła elejska
d) Pitagoras
e) Demokryt
2. Sofiści a Sokrates
3. Platon
4. Arystoteles. Spór o realizm pojęciowy. Spór o prawidłowości rządzące światem. Klasyczna koncepcja prawdy a koncepcje nieklasyczne.
5. Epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynicy.
6. Plotyn i nowa koncepcja poznania oraz doświadczenia. Główne stanowiska epistemologiczne. Byt i jego natura: główne stanowiska
7. Św. Augustyn i kodyfikacja filozofii chrześcijańskiej
8. Św. Tomasz z Akwinu i średniowieczny obraz świata. Scholastyka a mistyka. Główne stanowiska w kwestii istnienia Boga i wiary religijnej
9. Polityka a moralność: Machiavelli a klasyczna tradycja polityki.
10. Człowiek człowiekowi wilkiem: poglądy Hobbesa
12. Kartezjusz i narodziny nowożytnego racjonalizmu. Problem relacji umysł – ciało
13. Pascal: porządek serca i porządek rozumu
14. Filozofia empiryzmu brytyjskiego
a) Empiryzm Locke’a. Locke i początki liberalizmu. Idea tolerancji
b) Hume i sceptycyzm nowożytny
c) Berkeley i idealizm subiektywny
16. Panteizm Spinozy
17. Monadologia Leibniza
18. J.J.Rousseau i filozofia równości
21. I. Kant i transcendentalizm
22. Utylitaryzm J. Benthama i J. S. Milla. Mill jako klasyk liberalizmu
23. G.F.W. Hegel i idealizm obiektywny
25. K. Marks o alienacji, komunizmie i warunkach udanej rewolucji
26. A. Schopenhauera pesymistyczna wizja życia
27. Moralność panów i moralność niewolników: filozofia F. Nietzschego.
28. H. Bergson i siła intuicji
29. S. Freud i psychoanaliza
30. Żyć autentycznie: egzystencjalizm J.P. Sartre'a
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Platon, Obrona Sokratesa, Uczta, tłum W. Witwicki, Warszawa, 1982
2. Marek Aureliusz, Rozmyślania,Warszawa, 1984
3. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, Warszawa, 1970
4. I. Kant, Co to jest oświecenie?, tłum A. Landman, w: T. Kronski, Kant, Warszawa, 1966
5. A. Schopenhauer, Charakterystyka woli życia, Pesymizm, w: J. Garewicz, Schopenhauer, Warszawa, 1988
6. F. Nietzsche, Krytyka moralności, Krytyka chrześcijaństwa, w: Z. Kuderowicz, Nietzsche, Warszawa, 1979
7. S. Freud, Zarys psychoanalizy, w: J. Pawlak i inni (red. ), Kierunki filozofii współczesnej, cz.I, Toruń 1996
8. J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tamże
Literatura dodatkowa:
D. Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, Warszawa, 1984
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa, wiele wydań
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin, 1997
J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej, Warszawa, 1986
A. Sikora, Spotkania z filozofią, Warszawa, 1983
Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa, 1989
A. Szahaj, M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: