Emocje i motywacja 2404-P-1-EiM-Sj
1. Ogólna charakterystyka emocji. Status problematyki emocji w psychologii. Sposoby definiowania emocji w psychologii. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, afektem i procesami poznawczymi. Komponenty emocji.
2. Funkcje emocji.
3. Dwa sposoby rozumienia procesów afektywnych – podejście kategorialne i wymiarowe.
4. Filogeneza emocji – podejście ewolucyjne vs. podejście społecznych konstruktywistów.
5. Kulturowe zróżnicowanie w zakresie koncepcji emocji; rozpoznawania ekspresji emocjonalnej oraz reguł ekspresji emocjonalnej.
6. Czy istnieją specyficzne wzorce fizjologiczne i wzorce aktywności mózgowej dla poszczególnych emocji?
7. Mechanizm powstawania emocji - wybrane koncepcje emocje
- klasyczne teorie emocje (teoria Jamesa-Langego, teoria Cannona-Barda);
- dwuczynnikowa teoria emocji Schachtera i Singera
- poznawcze teorie emocji: koncepcja Lazarusa, koncepcja Scherera.
8. Relacja pomiędzy ekspresją emocjonalną a subiektywnym odczuciem emocji.
9. Wybrane konsekwencje emocji
- wpływ emocji na procesy spostrzegania, uwagę, pamięć i procesy myślenia;
- model Infuzji Afektu (AIM) Forgasa;
- wpływ emocji na podejmowanie decyzji – teoria markerów somatycznych;
- wpływ nastroju na tryb myślenia.
10. Specyfika wybranych emocji
a) Strach i lęk
- rozróżnienie pomiędzy strachem a lękiem;
- system „walcz lub uciekaj” vs. „behawioralny system hamowania”;
- różnice indywidualne w zakresie strachu i lęku.
b) Złość
- funkcje złości;
- złość jako system dążenia do realizacji celów;
- złość moralna;
- różnice indywidualne w zakresie złości.
c) Smutek
- funkcja analityczna i społeczna smutku;
- smutek a depresja.
d) Wstręt
- rodzaje wstrętu;
- wstręt jako kluczowy element behawioralnego systemu immunologicznego.
e) Emocje samoświadomościowe: wstyd, poczucie winy i zakłopotanie – podobieństwa i różnice
f) Emocje pozytywne
– model Fredrikson;
- indywidualne i sytuacje uwarunkowania subiektywnej oceny jakości życia i odczuwanego szczęścia.
g) Empatia i współczucie
- różnica pomiędzy empatią emocjonalną, empatią poznawczą, zarażaniem emocjonalnym i zachowaniami pomocowymi;
- czynniki moderujące poziom empatii;
- związek pomiędzy empatią a zachowania prospołecznymi;
- zjawisko nadmiernego pobudzenia empatycznego.
11. Regulacja emocji i inteligencja emocjonalna
12. Emocje a motywacja – wzajemne relacje.
13. Wybrane ludzkie motywacje
14. Regulacja procesu działania.
- Model działania Gollwitzera;
- konstrukcja celu – strategia mentalnego kontrastowania;
- technika intencji implementacyjnej,
- rola regulacji emocji i umiejętności odraczania gratyfikacji.
W cyklu 2022/23L:
1. Ogólna charakterystyka emocji. Status problematyki emocji w psychologii. Sposoby definiowania emocji w psychologii. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, afektem i procesami poznawczymi. Komponenty emocji. |
W cyklu 2023/24L:
1. Ogólna charakterystyka emocji. Status problematyki emocji w psychologii. Sposoby definiowania emocji w psychologii. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, afektem i procesami poznawczymi. Komponenty emocji. |
W cyklu 2024/25L:
1. Ogólna charakterystyka emocji. Status problematyki emocji w psychologii. Sposoby definiowania emocji w psychologii. Różnica pomiędzy emocjami a nastrojem, afektem i procesami poznawczymi. Komponenty emocji. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny - test
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń - kolokwium (warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 50% punktów) + przygotowanie w grupach referatu.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Ekman, P., Davidson, R.J., (2008). Natura emocji. Gdańsk: GWP.
2. Feldman - Barrett, L.F., Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. (2018). Handbook of emotions. New York ; London : The Guilford Press
3. Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
4. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał – Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I. Gdańsk: GWP.
5. Shiota, M.N; Kalat, J.W. (2018). Emotion. Oxford University Press
Literatura dodatkowa
1. Damasio, A.R., (2002). Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
2. Doliński, D., Błaszczak, M. (red.). (2011). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Feldman-Barrett, L. (2018) How emotions are made. Pan MAcMillian
4. Gasiul, H. (2002). Teoria emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
5. Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Sopot: Smak Słowa
6. Marszał-Wiśniewska, M. (1999). Siła woli a temperament. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
7. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa Literatura dodatkowa |
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowa Literatura dodatkowa |
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowa Literatura dodatkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: