Biologiczne mechanizmy zachowania
2404-P-1-BMZ-Sj
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów.
W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia:
- Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce.
- Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych).
- Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego.
- Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego.
- Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy).
- Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym.
W cyklu 2021/22Z:
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym.
|
W cyklu 2022/23Z:
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym.
|
W cyklu 2023/24Z:
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym.
|
Całkowity nakład pracy studenta
- godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h/ 1 punkt ECTS
- praca indywidualna studenta: 30 h/ 1 punkt ECTS
- przygotowanie się do egzaminu: 30 h/ 1 punkt ECTS
Razem: 90 h, 3 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student posiada wiedzę z zakresu:
- Budowy i funkcjonowania neuronu, roli komórek glejowych, mechanizmów powstawania potencjałów czynnościowych i postsynaptycznych oraz neuroprzekaźnictwa;
- Anatomii i organizacji funkcjonalnej mózgu, budowy i roli rdzenia kręgowego;
- Organizacji i funkcji autonomicznego układu nerwowego;
- zależności między układem nerwowym i hormonalnym;
- najważniejszych i powszechnie stosowanych współczesnych metod badania mózgu,
- podstaw percepcji wzrokowej, budowy szlaku wzrokowego, zaburzeń widzenia, budowy oka, działania komórek receptorowych, mechanizmów widzenia.
- innych niż wzrok modalności (słuch, równowaga, czucie somatosensoryczne, smak i węch).
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – wiedza: K_W01, K_W06, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W24.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. Potrafi wskazać lokalizację najważniejszych struktur czy obszarów funkcjonalnych (np. pierwszorzędowa kora ruchowa, płacik ciemieniowy górny, zakręt skroniowy dolny, wyspa i inne).
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – umiejętności: K_U05, K_U07, K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. Wykazuje ciekawość poznawczą.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – kompetencje społeczne: K_K02, K_K05, K_K11.
Metody dydaktyczne
- wykład konwersatoryjny;
- dyskusja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny z wykładów. Jest to test jednokrotnego wyboru. Kryteria poszczególnych ocen z egzaminu:
Mniej niż 60% - ocena niedostateczna
60-69% - dostateczny
70-74% - dostateczny plus
75-84% - dobry
85-90% - dobry plus
91-100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Literatura
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
- S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk.
- J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006;
- P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009;
- C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011;
- V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa;
W cyklu 2021/22Z:
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa;
|
W cyklu 2022/23Z:
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa;
|
W cyklu 2023/24Z:
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa;
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: