Poznanie matematyczne 2404-P/K-MF-PM
Główny cel wykładów to zaprezentowanie przeglądu danych z literatury dotyczącej mózgowego podłoża umiejętności matematycznych, determinant biologicznych i środowiskowych trudności z przetwarzaniem liczb, z uwzględnieniem dotychczasowej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, klinicznej oraz wyników badań eksperymentalnych (zarówno behawioralnych, jak i psychofizjologicznych).
W trakcie wykładów omówione zostaną następujące zagadnienia:
- Rozwój umiejętności matematycznych u dzieci;
- Język a posługiwanie się liczbami,
- Systemy liczbowe, różnice międzykulturowe, historia posługiwania się liczbami,
- Zdolności poznawcze będące podstawą umiejętności matematycznych;
- Biologiczne i środowiskowe podstawy umiejętności matematycznych
- Umysłowe reprezentacje liczb i przestrzeni;
- Zależności numeryczno-przestrzenne (m.in. efekt dystansu numerycznego, efekt SNARC), mentalna oś liczbowa, przegląd danych z badań behawioralnych i psychofizjologicznych;
- Skutki lezji (głównie ciemieniowych), przegląd danych klinicznych;
- Dyskalkulia rozwojowa jako przykład deficytu w zakresie umiejętności matematycznych i jej neuronalne korelaty, problemy z diagnozą, metody oceny ryzyka dyskalkulii, terapia;
- Mózgowa asymetria w zakresie umiejętności matematycznych;
- Umiejętności matematyczne zwierząt.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny z wykładów. Jest to test jednokrotnego wyboru. Kryteria poszczególnych ocen z egzaminu:
Mniej niż 60% - ocena niedostateczna
60-69% - dostateczny
70-74% - dostateczny plus
75-84% - dobry
85-90% - dobry plus
91-100% - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura wyłącznie nieobowiązkowa. Przykładowe pozycje będą proponowane podczas wykładów.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
--- |
W cyklu 2023/24L:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: