Metodyka treningu motorycznego
2403-WFiS-s2-TPM-22
Struktura procesu treningowego. Obciążenia treningowe. Planowanie procesu treningu motorycznego. Długoterminowy rozwój sportowca LTAD. Model rozwoju fizycznego sportowca YPD. Przygotowanie szybkościowe zawodnika - formy szybkości, rozwój szybkości, metodyka kształtowania szybkości. Przygotowanie siłowe-rodzaje siły i sposoby jej kształtowania,. Gibkość, mobilność, stabilność sportowca. Kształtowanie systemów energetycznych ESD. Prewencja urazów i powrót do sportu po kontuzji.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.
K_W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią.
K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej.
K_W10 Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.
K_W11 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
K_W16 Posiada zasób pojęć i ma wiedzę na temat teorii i metodyki wychowania fizycznego i sportu, z uwzględnieniem specyfiki sportu dzieci i młodzieży, aktywności rekreacyjnej, aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych człowieka
K_U02 Potrafi zmierzyć wybrane parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej i zdrowia.
K_U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem.
K_U06 Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów zdrowia i sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce, w tym w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
K_U07 Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.
K_U09 Potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej, sportowej i do własnego rozwoju zawodowego.
K_U13 Potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia treningowe w różnych okresach cyklu treningowego, prowadzić i sędziować zawody sportowe i rekreacyjne. Potrafi kierować pracami zespołu, współdziałać i współpracować zespołowo, podejmować wiodącą rolę w zespołach.
K_U15 Jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania działań praktycznych. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Potrafi prowadzić dyskusję i debatę merytoryczną.
K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
K_U17 Potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować ćwiczenia wszechstronne, ukierunkowane i specjalne z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych. Potrafi się komunikować na tematy specjalistyczne z uczniami, zawodnikami i innymi uczestnikami zajęć.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych, kształcenia ustawicznego. Planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
K_K02 Okazuje szacunek wobec wychowanka (ucznia, zawodnika) i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy i umiejętności.
K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K_K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne
Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny
Ćwiczenia : metoda projektów praktycznych, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja, zajęcia praktyczne.
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny- K_W02, K_W06, K_W09, K_W10, K_W11, K_W15, K_W16
projekt –K_U13,K_U16
kolokwium- K_01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07, K_U3, K_U15, K_U16, K_U17
dst - 60%
dst plus - 65 %
db - 70%)
db plus- 80%
bdb- 90%
Literatura
1. Naglak Z. Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.
2. Raczek J.: Podstawy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży. Warszawa 1991. RCMSzKFiS
3. Sozański H. (red.) Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.
4. K.Starrett 2016. Bądź sprawny jak lampart.
5. A. Pacek, M. Babiarz Sekrety przygotowania motorycznego w sporcie, Gdynia 2019
6. A. Horsching, K. Sonthana Rekonstrukcja Milona, 2021
7. M Rippetoe Zacznij o siły, 2005
8. M. Boyle Nowoczesny trening funkcjonalny, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: