Diagnozowanie i monitorowanie sprawności fizycznej i zdrowia
2403-WFiS-s2-TPM-21
Sprawność fizyczna i motoryczna. Sprawność fizyczna jako pozytywny wskaźnik zdrowia. Zasady konstrukcji testów motorycznych. Przegląd i ocena testów motorycznych. Techniki i narzędzia pomiarowe sprawności fizycznej w koncepcji HRF. Umiejętności zastosowania testów w rekreacji. Ocena wyników testowania sprawności motorycznej. Diagnostyka sprawności fizycznej sportowców. Badanie składu ciała. Ocena układu krążeniowo-oddechowego. Krew jako materiał diagnostyczny. Bieżący monitoring treningu. Testy i sprawdziany stosowane w różnych dyscyplinach sportowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 65 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach - 45
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 60 godz.):
- przygotowanie do wykładu - 10
- przygotowanie do ćwiczeń - 20
- czytanie literatury - 10
- przygotowanie do egzaminu - 10
- przygotowanie do kolokwium - 10
Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W02 Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.
W06 Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody diagnozy sprawności fizycznej i zdrowia. Posiada rozszerzoną wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią
W10 Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.
W11 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych człowieka.
U02 Potrafi zmierzyć wybrane parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej i zdrowia.
U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem.
U05 Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju intelektualnego, społecznego, somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju.
U06 Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów zdrowia i sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce, w tym w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
U07 Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.
U11 Potrafi wykorzystywać informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.
U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych.
K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne
Metoda dydakt.eksponująca-pokaz
Metody dydakt.podające-pogadanka, wykład informacyjny
Metoda dydakt.poszukująca-ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania sportowego.
Ogólny dobry stan zdrowia - brak przeciwwskazań lekarskich.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny
projekt
projekt i analiza wyników
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Diagnostyka w sporcie 2017. Podręcznik nowoczesnego trenera. Pod redakcją K.Kusego i J. Zielińskiego.
2. Bompa T. Zając A. Waśkiewicz Z. Chmura J. Przygotowanie sprawnościowe w zespołowych grach sportowych. AWF Katowice 2013.
3. Czerwiński J. Sadowski J.Sozański H. Podstawy teorii i technologii treningu sportowego tom 1 i 2. AWF Warszawa 2015
4. Naglak Z. Metodyka trenowania sportowca. Wrocław 1999. AWF.
5. Sozański H. (red.) Podstawy teorii treningu sportowego. Warszawa 1999. RCMSzKFiS.
6. Sozański H. Wybrane aspekty kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu i treningu. PFSM Warszawa 2005
7. Ljach W. Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa, 2003.
8. Prus G. Przygotowanie kondycyjne w sporcie. AWF, Katowice, 2003. Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu.
9. Bator A., Kasprzyk T. 2000 Trening zdrowotny z elementami fizjoterapi.WAF Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: