Biomechanika i fizjologia sportu
2403-WFiS-s2-TPM-20
Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania.
Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.
Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego.
Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych.
Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne.
Metody oznaczania wydolności wysiłkowej.
Wysiłek tlenowy a beztlenowy.
Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego.
Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka.
Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.
Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:
Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film).
Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym.
Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych.
Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku.
Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej.
Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.
W cyklu 2021/22L:
Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania. Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny. Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego. Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych. Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne. Metody oznaczania wydolności wysiłkowej. Wysiłek tlenowy a beztlenowy. Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego. Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka. Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.
Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:
Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film). Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym. Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych. Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku. Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej. Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.
|
W cyklu 2022/23L:
Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania. Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny. Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego. Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych. Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne. Metody oznaczania wydolności wysiłkowej. Wysiłek tlenowy a beztlenowy. Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego. Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka. Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.
Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:
Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film). Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym. Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych. Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku. Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej. Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.
|
W cyklu 2024/25Z:
Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania. Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny. Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego. Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych. Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne. Metody oznaczania wydolności wysiłkowej. Wysiłek tlenowy a beztlenowy. Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego. Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka. Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.
Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:
Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film). Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym. Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych. Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku. Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej. Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 70 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach – 45
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 80 godz.):
- przygotowanie do wykładu - 10
- przygotowanie do ćwiczeń – 20
- pisanie prac, projektów - 20
- przygotowanie do egzaminu - 10
- przygotowanie do kolokwium – 20
Łącznie: 150 godz. (6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W02 – Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.
W10 – Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.
W11 – Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
W15 – Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
Efekty uczenia się - umiejętności
U09 – Potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej, sportowej i do własnego rozwoju zawodowego.
U10 – Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym.
U11 – Potrafi wykorzystywać informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.
U16 – Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K06 – Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
K08 – Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia laboratoryjne, wykonywanie doświadczeń.
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe z oceną obejmuje treści z ćwiczeń. U09, U10, U11, U16, K06, K08.
- Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego z ćwiczeń warunkuje dopuszczeniem do egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy obejmuje treści z wykładów. W02, W10, W11, W15.
- prowadzący na pierwszych zajęciach dydaktycznych określa liczbę i daty „kolokwiów wejściowych”
- egzamin w formie kolokwium pisemnego (0-20 punktów, pytania zamknięte) lub na platformie edukacyjnej Moodle; W02, W10, W11, W15.
- zaliczenie końcowe z oceną w formie kolokwium pisemnego (0-15 pkt, pytania otwarte, 3 pkt za każde pytanie); U09, U10, U11, U16, K06, K08.
- przedłużona obserwacja (0-2 punktów; >50%)
Suma uzyskanych punktów : Ocena:
- 92,1-100% 5.0
- 84,1-92% 4.5
- 76,1-84% 4.0
- 68,1-76% 3.5
- 60-68% 3.0
- <60% 2.0
Literatura
Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008
Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007
Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006
Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005.
Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007
Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989
Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008
Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010
Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989
Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995
Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008
Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996
Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989
Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008
W cyklu 2021/22L:
Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008 Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007 Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006 Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005. Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007 Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989 Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008 Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010 Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989 Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995 Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008 Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996 Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989 Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008
|
W cyklu 2022/23L:
Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008 Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007 Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006 Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005. Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007 Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989 Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008 Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010 Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989 Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995 Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008 Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996 Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989 Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008
|
W cyklu 2024/25Z:
Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008 Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007 Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006 Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005. Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007 Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989 Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008 Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010 Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989 Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995 Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008 Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996 Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989 Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: