Teoria i metodyka pływania 2403-WFiS-s2-TOB-27
Bezpieczeństwo i higiena zajęć na pływalni.
Gry i zabawy w wodzie jako elementy oswojenia się ze środowiskiem wodnym i pokonanie ewentualnej bariery strachu przed wodą. Współzawodnictwo (np.wyścigi rzędów).
Diagnostyka umiejętności pływackich.
Elementy sprawdzające pływalność ludzkiego ciała.
Nurkowanie w dal i głąb.
Nauka i doskonalenie techniki kraula na grzbiecie:
-leżenie i poślizgi w wodzie na grzbiecie
-praca NN na brzegu basenu i w wodzie: bez deski i z deską
-praca RR: stojąc w wodzie, w ułożeniu na grzbiecie praca prR i lR na zmianę, „dokładanka” do kraula na grzbiecie z deską i bez deski
-koordynacja pracy RR i NN
Nauka i doskonalenie techniki kraula na piersiach:
- leżenie i poślizgi w wodzie na piersiach
- praca NN bez deski, z deską, z wydechami do wody
-pływanie w ułożeniu na boku
-zmiany pozycji z grzbietu na piersi
- praca RR stojąc na dnie pływalni, z oparciem stóp o brzeg pływalni, z oddechem co kilka ruchów RR, praca prR i lR na zmianę
- „dokładanka” do kraula z deską i bez deski
- koordynacja pracy RR i NN z oddechem
- pływanie kraulem z wdechem co trzy ruchy RR
Nauka i doskonalenie pływania stylem klasycznym („żabka”)
-praca NN w ułożeniu na grzbiecie, na piersiach z deską , bez oddychania i z wydechem do wody
-praca RR w marszu po dnie pływalni bez oddychania i z oddechem
-praca RR w leżeniu na piersiach z oddechem (z deską i bez deski)
-koordynacja pracy RR w st. klasycznym z NN do kraula na piersiach
-koordynacja pracy RR i NN w st. klasycznym (pełna forma stylu klasycznego)
W zależności od umiejętności uczestników zajęć prowadzona będzie nauka skoków startowych, nawrotów.
Samodzielne projektowanie zajęć w wodzie z wykorzystaniem poznanych środków, form i metod nauczania oraz ich prowadzenie.
Kontrola wiadomości z zakresu technik i metodyki nauczania pływania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń: znajomość technik pływackich, niektórych przepisów pływania (rozmowa) i metodyki nauczania (prezentacja) oraz osnowa zajęć rekreacyjnych lub sportowo-rekreacyjnych w wodzie, poprowadzenie samodzielne części zajęć pływania, kolokwium zaliczeniowe (ocena pozytywna powyżej 60%), bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność. Kryteria ocen: ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,30 – dostateczny, 3,31-3,70 – dostateczny plus, 3,71-4,20 – dobry, 4,21-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Literatura
Literatura podstawowa:
-Karpiński R., Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie, ŚKKF, Katowice 2009,
-Pietrusik K., Pływanie – nauczanie i doskonalenie oraz wybrane elementy aqua fitness, TKKF, W-wa 2005,
–Karpiński R., Pływanie – sport, zdrowie, rekreacja, AWF, Katowice 2009.
-PZP, Ogólnopolski program nauczania pływania, Kraków 2014.
Literatura uzupełniająca:
-Wiesner W., Fiłon M., Pływanie, AWF, Wrocław 1994,
-Bartkowiak E., Pływanie sportowe, SiT, Warszawa 1972
-Bartkowiak E., Nauczanie pływania, Witkowski M., Podstawy bezpieczeństwa w wodzie, MAW, Warszawa 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: