Odnowa psychopedagogiczna
2403-WFiS-s2-TOB-26
Tematyka wykładów:
1.Od psychosomatyki do psychologii zdrowia
2. Złożone wzory zachowań i osobowości sprzyjające utrzymaniu zdrowia
3. Psychologiczne aspekty zdrowia na różnych etapach życia człowieka
4. Zachowania zdrowotne – modele teoretyczne zachowań zdrowotnych
5. Człowiek i choroba przewlekła w ujęciu psychospołecznym – implikacje dla edukacji terapeutycznej
6. Psychologiczne aspekty aktywności rekreacyjnej i sportowej
kobiet, dzieci i młodzieży
7. Refleksje, nowe rozwiązania i możliwości dotyczące zastosowania psychologii w aktywności sportowej
Tematyka ćwiczeń:
1. Znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie
2. Diagnoza i prognoza pedagogiczna w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia
3.Profilaktyka patologii społecznych poprzez sport
4. Planowanie, projektowanie i realizacja procesu edukacyjnego,
W cyklu 2022/23Z:
Wykład 1. Zdrowie jako stan zintegrowania. Cel samowychowania 2. Poczucie koherencji: paradygmaty patogentyczny, społeczno-ekologiczny, logiczne poziomy zdrowia 3. Stres, sport jako antystres 4. Refleksyjność,AQAL, praktyka integralna, matryca 5. PERMA, rezyliencja, Motywacja adaptacyjna (ulga) i transgresyjna) 6. Transgresja, zasady 7. Paleoterapia, Wychowanie kinestetyczne; paleohominizacja, Integracja sensoryczna
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład 1. Zdrowie jako stan zintegrowania. Cel samowychowania 2. Poczucie koherencji: paradygmaty patogentyczny, społeczno-ekologiczny, logiczne poziomy zdrowia 3. Stres, sport jako antystres 4. Refleksyjność,AQAL, praktyka integralna, matryca 5. PERMA, rezyliencja, Motywacja adaptacyjna (ulga) i transgresyjna) 6. Transgresja, zasady 7. Paleoterapia, Wychowanie kinestetyczne; paleohominizacja, Integracja sensoryczna
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczeń: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- godziny kontaktowe: 30 (15 h wykładów, 15 h ćwiczeń)
- czas poświęcony na pracę indywidualną: 15
- samokształcenie: 20
- czytanie wskazanej literatury: 5
- czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10
Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 10 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1- K_W04 Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Zna i rozumie etyczne, moralne, i prawne uwarunkowania działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy i trenera.
W2-K_W07 Zna cele i funkcje nauk o kulturze fizycznej oraz pedagogiki – przedmiot i metody. Zna i rozumie podstawowe zasady logiki, zasady badań naukowych, schematy postępowania badawczego oraz metody, techniki i narzędzia badań. Rozumie metody doboru próby. Zna zasady pisania pracy naukowej i obowiązujące w badaniach naukowych zasady etyczne.
W3-K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej.
W4 - K_W12 Zna podstawy prawne systemu działalności edukacyjnej i sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej nauczyciela wychowania fizycznego, trenera odnowy biologicznej i trenera przygotowania motorycznego.
W5- K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1- K_U03 Potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w pedagogice, terapii, wychowaniu fizycznym, sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem.
U2-K_U05 Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju intelektualnego, społecznego, somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju.
U3- K_U07 Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacyjnego, procesu wychowania fizycznego i procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.
U4- K_U13 Potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia treningowe w różnych okresach cyklu treningowego, prowadzić i sędziować zawody sportowe i rekreacyjne. Potrafi kierować pracami zespołu, współdziałać i współpracować zespołowo, podejmować wiodącą rolę w zespołach.
U5- K_U20 Potrafi stworzyć projekty i plany własnego rozwoju zawodowego oraz wybrać lub skonstruować programy nauczania i programy szkolenia sportowego. Potrafi zmierzyć jakość pracy organizacji i instytucji, w tym oświatowych i sportowo-rekreacyjnych. Potrafi wykorzystać wartości sportu (kultury fizycznej), olimpizmu i zdrowia w wychowaniu fizycznym i w profilaktyce patologii społecznych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1-K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych.
K2-K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.
K3- K_K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia audytoryjne: metoda projektów praktycznych, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Student posiada podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki i pychologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania zaliczenia wykładów jest
- uczestniczenie w zajęciach/ wykładach
- uzyskanie zaliczenie z tematów objętych wykładami
i efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności
zawartych w sylabusie)/ forma – test jednokrotnego wyboru
Podstawą uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest
- uczestniczenie w zajęciach
- aktywność na zajęciach
- przygotowywanie się do zajęć
- przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat
- przygotowanie projektu
- zaliczenie zajęć/ ćwiczeń utrwalających wiedzę, umiejętności oraz oczekiwane kompetencje – w formie ustnej/wykazywanie się aktywnością na zajęciach utrwalających/ powtórzeniowych – jako forma przygotowania do egzaminu.
Egzamin – w formie testu (20 pytań jednokrotnego wyboru) obejmującego, efekty uczenia się wyszczególnione w sylabusie (W1, W2, W3, W5).
Zaliczenie efektów (K1-K2, K3): przedłużona obserwacja studenta
Kryteria oceny:
Test - za każdą prawidłowo udzieloną odpowiedź student może uzyskać 1 pkt. Za błędną odpowiedź student otrzymuje 0 pkt.
60% (12 pkt.)
70% (13-14 pkt.)
80% (15-16 pkt.)
90% (17-18 pkt.)
100% (19-20 pkt.)
Obecność i aktywność – 10 pkt.
Prezentacja – 10 pkt
Projekt – 10 pkt
Student może otrzymać 50 pkt.
<60%- 29 pkt. – ndst
60% -30 pkt - dst
70% - 31-35 pkt. – 3,5
80% - 36 – 40 pkt. – 4
90% - 41-45 pkt. – 4,5
100%- 46-50 pkt.- 5
Literatura
Petty G. Nowoczesne nauczanie. GWP, Gdańsk 2016.
Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010.
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna – podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Kasperczyk T., Fenczyn J. Podręcznik odnowy psychosomatycznej, 1996,
Reykowski J. Psychologia ogólna, cz.2 Procesy emocjonalne, motywacja, osobowość, PWN 1992
W cyklu 2022/23Z:
P. Blajet, Długowieczność w zdrowiu. Adres wydawniczy: Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego : 2021 P. Błajet, (Nie)przypadkowa edukacja. Adres wydawniczy: Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika : 2016 P. Błajet, Od edukacji sportowej do olimpijskiej : studium antropologiczne. Adres wydawniczy: Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls : 2012 4. Wybrane fragmenty publikacji ze stron www.
|
W cyklu 2023/24Z:
P. Blajet, Długowieczność w zdrowiu. Adres wydawniczy: Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego : 2021 P. Błajet, (Nie)przypadkowa edukacja. Adres wydawniczy: Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika : 2016 P. Błajet, Od edukacji sportowej do olimpijskiej : studium antropologiczne. Adres wydawniczy: Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls : 2012 4. Wybrane fragmenty publikacji ze stron www.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: