Psychologia
2403-WFiS-s2-NWF-12b
Rozwój człowieka w cyklu życia: okres noworodkowy i niemowlęcy, okres poniemowlęcy, okres przedszkolny, okres szkolny, adolescencja
Norma a patologia rozwoju
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Niepełnosprawność intelektualna
Depresja i zaburzenia lękowe
Formy pomocy osobom z zaburzeniami
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w wykładzie - 15 godzin
Udział w ćwiczeniach - 15 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin
Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 15 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W04 Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. Zna i rozumie etyczne, moralne, i prawne uwarunkowania działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy i trenera
K_W08 Posiada odpowiednią wiedzę i zna terminologię z zakresu promocji zdrowia oraz kreowania zachowań prozdrowotnych. Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
K_W17 Posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną, niezbędną do realizacji lekcji wychowania fizycznego, terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz szkolenia sportowego, z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji wychowania fizycznego i sportu
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U15 Jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania działań praktycznych. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Potrafi prowadzić dyskusję i
debatę merytoryczną.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 Okazuje szacunek wobec wychowanka (ucznia, zawodnika) i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy i umiejętności.
K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w
praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych, edukacyjnych i organizacyjnych.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- referatu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć związanych z psychologią
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin w formie testu - ocena dostateczna 50% +1
Ćwiczenia: obecność, przygotowanie prezentacji na zadany temat
Literatura
A.I. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, "Psychologia rozwoju człowieka", GWP, Sopot, 2016
R.C. Carson, J.N. Butcher, S. Mineka, „Psychologia zaburzeń” t.1 i 2, GWP, Gdańsk, 2003
L. Cierpiałkowska, H. Sęk, "Psychologia kliniczna", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: