Taniec i fitness
2403-WFiS-s2-25
Taniec i fitness to przedmiot o charakterze praktycznym. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia fragmentów zajęć, instruowania podopiecznych i korygowania ich błędów w zakresie choreografii fitnessowych i tanecznych, a także ćwiczeń wzmacniających i rozciągających.
W trakcie zajęć dotyczących dziedziny tańca przedstawiane będą kroki podstawowe i figury taneczne, nauka stabilnego trzymania ramion, tzw. ramy, prowadzenia partnerki oraz utrzymywania równowagi podczas wykonywania kroków tanecznych.
W zakresie dziedziny fitness przedstawione będą typowe formy zajęć o charakterze siłowo - wytrzymałościowym i kondycyjnym. Główny nacisk będzie położony na prawidłową technikę wykonania ćwiczeń bądź kroków fitnessowych, metodykę nauczania oraz instruowania podopiecznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w ćwiczeniach – 15
- konsultacje z nauczycielem akademickim- 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 25
- opracowanie scenariusza zajęć- 2
- czytanie literatury- 3
- przygotowanie do zaliczenia - 20
Łącznie: 75 godz. (3 pkt.ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W16 Posiada zasób pojęć i ma wiedzę na temat teorii i metodyki wychowania fizycznego i sportu, z uwzględnieniem specyfiki sportu dzieci i młodzieży oraz aktywności rekreacyjnej.
K_W17 Posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną, niezbędną do realizacji lekcji wychowania fizycznego oraz szkolenia sportowego.
K_W18 Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć sportowych, zajęć wychowania fizycznego, zna fachową terminologię.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U06 Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów zdrowia i sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.
K_U12 Potrafi prowadzić dokumentację procesu edukacji i procesu wychowania fizycznego oraz procesu treningowego.
K_U13 Potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego. Potrafi kierować pracami zespołu, współdziałać i współpracować zespołowo, podejmować wiodącą rolę w zespołach.
K_U14 Posiada umiejętność nauczania podstawowych, ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu wybranych dyscyplin sportu i aktywności ruchowych. Potrafi działać zespołowo i kierować pracą takich zespołów.
K_U17 Potrafi wykonywać, demonstrować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych. Potrafi się komunikować na tematy specjalistyczne z uczestnikami zajęć.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 Okazuje szacunek wobec wychowanka (ucznia, zawodnika) i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach i dokonując oceny.
K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.
K_K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy.
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz
Metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny, opis, pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczeniowa, obserwacji
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Poczucie rytmu, dobra koordynacja ruchowa, świadomość własnego ciała.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
W1: Rozmowy ze studentami
U1: Obserwacja działań studenta podczas pracy (prowadzenie fragmentów zajęć)
K1: Sprawdzanie obecności.
Podstawowe kryteria to 100% obecności na zajęciach, pozytywna ocena za prowadzenie fragmentu zajęć oraz przedstawienie choreografii z wybranych tańców.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bednarzowa B., Młodzikowska M.: Tańce. Rytm Ruch Muzyka. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1983.
2. Kuźmińska O.: Taniec w teorii i praktyce. AWF, Poznań 2002.
3. Kuźmińska O., Popielewska H.: Taniec Rytm Muzyka. AWF, Poznań 1995.
4.Olex-Mierzejewska D.: Fitness. Teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć. AWF, Katowice 2002.
5. Grodzka-Kubiak E.: Aerobik czy fitness. DDK Edition, Poznań 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Franklin E.N.: Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych. Kined, Warszawa 2007.
2. Waganowa A.J.: Zasady tańca klasycznego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: