Seminarium magisterskie 2403-WFiS-s2-1SEM
Celem seminarium jest rozwijanie umiejętności badawczych studentów.
W trakcie seminarium studenci uczą się problemowego analizowania literatury przedmiotu, stawiania problemów badawczych i ich rozwiązywania przy użyciu odpowiednio dobranych metod zbierania i analizy danych. Nabywają również umiejętności konstruowania tekstu naukowego zawierającego analizę i interpretację oraz wnioski z prowadzonych badań.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia poszczególnych semestrów jest:
I semestr
1. Wybór i zatwierdzenie tytułu, określenie terenu badań, grup badawczych, zakresu tematyki.
2. Opracowanie spisu treści.
3. Opracowanie jednego lub więcej rozdziałów części teoretycznej, poświęconego przeglądowi krytycznemu i literatury przedmiotu.
4. Sformułowanie problemów i hipotez badawczych oraz dobór metody, technik i narzędzi badawczych.
5. Opracowanie pierwszej wersji narzędzi badawczych, lub typologia szczegółowych pytań, dyspozycji do planowanych badań. Zainstalowanie licencjonowanej wersji IBM SPSS 24 na komputer.
6. Stałe poszukiwanie literatury przedmiotowej i metodologicznej, jej udokumentowane studiowanie (bibliograficzny spis literatury).
7. Pisemna (elektroniczna i papierowa) koncepcja (konspekt i makieta) pracy magisterskiej obejmująca:
zapełnioną stronę tytułową, spis treści, jeden rozdział z części teoretycznej, rozdział metodologii badań własnych (cel pracy, materiał, przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki, metody, techniki i narzędzia pomiaru, teren badań, organizacja i przebieg badań).
8. Rzeczywisty wybór terenu badań, grup badawczych, uzyskanie formalnej zgody odpowiednich czynników na prowadzenie badań.
9. Przeprowadzenie badań pilotażowych w celu weryfikacji narzędzi badań, trafności doboru terenu i próby badawczej, trafności sformułowanych tez.
10. Rozpoczęcie badań właściwych, które powinny być zakończone przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.
II semestr
1. Opracowanie dwóch rozdziałów części teoretycznej, poświęconych przeglądowi krytycznemu i literatury przedmiotu.
2. Zakończenie badań empirycznych, uporządkowanie i opracowanie (w tym statystyczne) materiałów badawczych.
3. Zakończenie studiów nad literaturą przedmiotu i pełne opracowanie części teoretycznej, czyli krytycznej relacji z całej literatury wedle przyjętego planu.
4. Pisemne opracowanie rozdziału „metodologicznego", czyli opis warsztatu i procedur badawczych, organizacji i przebiegu badań, krytycznej oceny trafności dobranych technik i ogólnych założeń badawczych.
5. Przedstawienie pierwszej wersji fragmentów opracowania wyników badań.
III semestr
1. Opracowanie, w tym statystyczne wyników badań, podsumowania (weryfikacji hipotez), wniosków.
2. Opracowanie pełnej wersji pracy magisterskiej, bibliografia, załączniki, wnioski i podsumowanie.
IV semestr
1. Po uzyskaniu akceptacji przepisanie pracy i oddanie w formie i ilości przewidzianej przepisami (do końca maja).
2. Zaliczenie seminarium (złożenie pracy)
3. Przygotowanie i przystąpienie do egzaminu magisterskiego (obrony pracy).
Literatura
Literatura podstawowa
1. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls.
Kraków. 2004.
2. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.
3. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013.
4. Wójcik K, Piszę pracę magisterską. Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich). Oficyna Wydawnicza szkoły Głównej Handlowej. Warszawa. 2002.
5. Wójcik K. Pisze akademicką pracę dyplomową, magisterską, doktorską, Wydawnictwo Wolter Kluwers Polska. Warszawa. 2011.
6. Żółtowski B. Seminarium dyplomowe: zasady pisania prac dyplomowych, Wydaw. Uczelniane ATR. Bydgoszcz. 1999.
7. Dudziak A, Żejmo A. Redagowanie prac dyplomowych – wskazówki metodyczne dla studentów. Difin. Warszawa. 2008.
Literatura uzupełniająca
1. Brdulak J. Zasady techniczne pisania prac dyplomowych o tematyce ekonomicznej, SGH. Warszawa. 2008.
2. Majchrzak J. Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych: poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji. Wyd. 3. AE. Poznań. 1999.
3. Krajewski M. Praca dyplomowa z elementami edytorstwa. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna. Włocławek. 1998.
4. Ładoński W, Urban S. Proces tworzenia prac dyplomowych i magisterskich na studiach ekonomicznych. Poradnik. PWN. Warszawa. 1989.
5. Inne pozycje zgodne z tematyką prac na seminarium.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia prowadzone poprzez platformę MS Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: